اصلیداغسیاسی

بریکس نقطه عطف همکاری های بین المللی

علی باقری، معاون وزیر امور خارجه ایران، که روز جمعه به دعوت رئیس‌جمهوری تاتارستان برای شرکت در پانزدهمین اجلاس بین‌المللی اقتصادی روسیه-جهان اسلام به کازان سفر کرده بود، در نشست تخصصی بررسی مناسبات جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه سخنرانی کرد.

وی تأکید کرد: اراده جدی ایران در گروه بریکس این است که زمینه پیوستن دیگر بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی را برای حرکت مؤثرتر و اثربخش‌تر در مناسبات بین‌المللی فراهم کنیم. باقری گروه بریکس را به عنوان هسته اولیه و پیشران اراده جمعی بین‌المللی برای ساختن جهانی مبتنی بر عدالت و تأمین منافع کشورهای مستقل توصیف کرد.

باقری اظهار داشت: نشست آتی سران گروه بریکس در جمهوری تاتارستان که در دوره ریاست روسیه بر این گروه برگزار می‌شود، از نظر ایران بسیار مهم و تعیین‌کننده است. تلاش جدی ایران و روسیه این است که این نشست را به نقطه عطفی در همکاری بین کشورهای عضو بریکس تبدیل کنند.

معاون وزیر امور خارجه با اشاره به اراده رهبران ایران و روسیه برای تقویت مناسبات دوجانبه گفت: رهبر معظم انقلاب در دیدار چند سال قبل خود با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، تأکید کردند که ایران به دنبال داشتن یک ایران مستقل و روسیه مقتدر در سطح منطقه و جهان است. این دو گزاره، راهبرد اصلی مناسبات ایران و روسیه را تشکیل می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: همکاری‌های دو کشور در چارچوب سازوکارهای چندجانبه از جمله بریکس می‌تواند تحقق این بخش از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب باشد. باقری همچنین تأکید کرد: ایران و روسیه اراده دارند و در عمل نشان داده‌اند که با همکاری در زمینه‌های مختلف، قصد دارند مناسبات مبتنی بر عدالت بین کشورهای مستقل را بنا بگذارند. در این فضا، یک رسالت بزرگ بر دوش کارگزاران بزرگ دو کشور به ویژه در حوزه اقتصادی است؛ چه بخش خصوصی و چه کارگزاران اقتصادی و تجاری دارای مسئولیت در حاکمیت دو کشور.

باقری افزود: نیاز داریم که ایران و روسیه با تعامل یکدیگر، بستر مشارکت دیگر کشورهای مستقل را جلب کنند. بر این اساس، مشارکت قدرت‌هایی مانند برزیل، آفریقای جنوبی و هند در این رویکرد صحیح و منطقی، می‌تواند زیربنا و زیرساخت جهان مبتنی بر همکاری مشترک و عدالت که چشم‌انداز آن صلح، آرامش و رفاه برای کشورهای جهان و ملت‌های دیگر است را فراهم کند.

وی همچنین انتخاب مجدد پوتین به عنوان رئیس‌جمهوری روسیه را تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد که در دوره جدید ریاست‌جمهوری روسیه، شاهد رشد و ارتقای مناسبات همه‌جانبه، دوستانه و همکاری‌جویانه تهران و مسکو باشیم. علاوه بر توسعه مناسبات دو کشور در سطح دوجانبه، بتوانیم با همکاری یکدیگر، زیرساخت همکاری‌های چندجانبه و بین‌المللی را برای توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی بنا بگذاریم. معاون وزیر امور خارجه از اجلاس همکاری‌های روسیه-جهان اسلام به عنوان یک رویداد مهم در عرصه اقتصاد بین‌المللی یاد کرد و با اشاره به حضور فعالانه ایران در این اجلاس گفت: جمهوری اسلامی ایران، به‌ویژه سفارت کشورمان در مسکو و سرکنسولگری در کازان، با همه توان و ظرفیت در حال تلاش هستند که موانع موجود بر سر راه توسعه همکاری‌ها را از میان بردارند و دریچه جدیدی از مناسبات اقتصادی تهران و مسکو را بگشایند.

منبع: خبرگزاری مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا