اصلیاجتماعی

تجرد قطعی زنان در حال افزایش؛ ۵ درصد زنان دهه ۶۰ مجرد قطعی هستند

ایسنا: تحلیل یک جمعیت‌شناس درباره جمعیت دختران زیر ۳۰ سال در ایران نشان می‌دهد که این جمعیت از سال ۱۳۹۵ به ۱۴۰۰ به‌طور قابل توجهی کاهش یافته است. براساس آمارهای ارائه شده، تخمین زده می‌شود که حدود ۴۰ درصد از دختران در گروه سنی ۲۰ تا ۳۰ سال شاغل هستند و درصدی نیز بیکار و در جستجوی کار قرار دارند.

تا اوایل دهه ۸۰، جمعیت دختران زیر ۱۵ سال و در نتیجه جمعیت دختران زیر ۳۰ سال در ایران افزایش یافت، اما این روند در حال حاضر به کاهش می‌پیوندد. همچنین، تجرد قطعی زنان در دهه پنجاه در حال افزایش است، در حالی که در بازه‌های اخیر نسبت به زمان گذشته افزایش یافته است.

شهلا کاظمی‌پور

از آنجا که بیشتر مردان دهه ۵۰ هم ازدواج کرده‌اند، دایره همسرگزینی برای خانم‌های دهه شصتی محدودتر است. این موضوع ممکن است باعث افزایش تجرد در این گروه سنی شود.

در مورد وضعیت تحصیلی دختران، پوشش تحصیلی در مقاطع ابتدایی بالا بوده ولی در مقاطع بالاتر کاهش می‌یابد، که این مسئله به دلیل ازدواج، مسائل فرهنگی یا در دسترس نبودن مدارس ممکن است باشد.

با توجه به آمارهای آموزش عالی، نسبت به اوایل انقلاب، شاهد رشد قابل توجهی در شرکت زنان در آموزش عالی هستیم. هرچند که ممکن است آمار اشتغال رسمی در زنان بالا نباشد، اما با توجه به تکنولوژی‌های ارتباطی و توسعه فضای مجازی، زنان به عنوان کارآفرین‌ها و فعالان بیشتری در جامعه مشاهده می‌شوند.

منبع ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا