سلامت و پزشکی

توضیح چگونگی کاشتن ایمپلنت مغزی توسط ایلان ماسک

به گزارش همشهری آنلاین در مصاحبه‌ای با پادکستی به میزبانی لکس فریدمن، ایلان ماسک، مدیرعامل نورالینک، اطلاعاتی درباره دومین بیمار دریافت‌کننده ایمپلنت مغزی این شرکت ارائه کرد. این بیمار نیز مانند بیمار اول دچار ضایعه نخاعی بوده و پس از یک تصادف رانندگی فلج شده است. ماسک اعلام کرد که پس از کاشت ایمپلنت دوم، وضعیت بیمار به خوبی پیش می‌رود و الکترودهای ایمپلنت به‌خوبی عمل می‌کنند. او اشاره کرد که ۴۰۰ الکترود از مجموع ۱۰۲۴ الکترود ایمپلنت در مغز بیمار فعال هستند. اما زمانی که جراحی انجام شده، افشا نشد.

نورالینک در حال آزمایش این ایمپلنت‌هاست که با هدف کمک به افراد مبتلا به آسیب‌های نخاعی طراحی شده‌اند. این فناوری به نخستین بیمار اجازه داده تا بازی‌های ویدئویی انجام دهد، در اینترنت جستجو کند، پست‌های رسانه‌های اجتماعی ارسال کند و نشانگر روی صفحه نمایش لپ‌تاپ را با فکر کردن کنترل کند.

ماسک از پیشرفت‌های آتی نورالینک به عنوان «گام‌های غول‌آسا» یاد کرد و پیش‌بینی کرد که تعداد الکترودهای کاشته شده و توانایی پردازش سیگنال‌های مغزی در سال‌های آینده به‌طور قابل توجهی افزایش خواهد یافت. این الکترودها سیگنال‌های مغزی را دریافت کرده و آن‌ها را به ایمپلنت منتقل می‌کنند که داده‌های عصبی را پردازش و به صورت بی‌سیم به یک اپلیکیشن منتقل می‌کند.

نولند آرباو، اولین بیمار دریافت‌کننده این ایمپلنت، که دچار فلج چهار اندام است، پس از کاشت ایمپلنت توانایی‌های جدیدی پیدا کرده است. او اکنون می‌تواند تنها با فکر کردن به آنچه می‌خواهد، عملیات مختلفی را در کامپیوتر انجام دهد. این ایمپلنت به او استقلال بیشتری بخشیده و وابستگی‌اش به مراقبان را کاهش داده است.

در این پادکست همچنین متیو مک‌دوگال، جراح مغز و اعصاب، توضیحاتی درباره فرآیند جراحی برای کاشت ایمپلنت ارائه کرد و آن را یکی از ساده‌ترین روش‌های جراحی مغز و اعصاب توصیف کرد. او به جزئیات روش کاشت الکترودهای ایمپلنت توسط ربات جراح اشاره کرد و توضیح داد که این ربات الکترودهای بسیار ظریف را با دقت بالا در نقاط مشخصی از مغز قرار می‌دهد. کل فرآیند جراحی چند ساعت به طول می‌انجامد.

منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا