اصلیسیاسی

نماینده مجلس خواستار عذرخواهی و برخورد با متخلفین انتخابات هیات‌رییسه شد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، عبدالکریم حسین‌زاده، نماینده نقده و اشنویه در مجلس شورای اسلامی، با انتشار نامه‌ای سرگشاده در کانال تلگرامی خود، از نمایندگان مجلس خواست تا از ملت عذرخواهی کنند، متخلفین انتخابات هیات‌رییسه را معرفی و با آن‌ها برخورد کنند.

به گزارش روزنامه اعتماد، حسین‌زاده در این نامه هشدار داده است که تخلفات صورت گرفته در انتخابات هیات‌رییسه مجلس ممکن است به سایر فرآیندهای تصمیم‌گیری مجلس نیز تسری یابد. وی تاکید کرده است: «رفتارهای غلط در جریان این رای‌گیری، اگر مورد سکوت قرار گیرد، راه را برای خطاهای بزرگ‌تر در آینده باز خواهد کرد و اعتبار مجلس و اعتماد عمومی را خدشه‌دار خواهد ساخت.»

متن نامه حسین‌زاده به شرح زیر است:

«همکاران محترم نماینده، با سلام. برگزاری انتخابات هیات‌رییسه مجلس در اولین قدم پس از افتتاح دوره دوازدهم، با کیفیتی که انجام شد، باید سوال مهمی را در ذهن ما ایجاد کند؛ پیام این انتخابات با این همه حواشی و اشتباهات فاحش چیست؟ آیا مجلسی که نمی‌تواند امانتدار رای خود باشد، می‌تواند امانتدار خوبی برای ملت باشد؟

در روزهایی که حواشی این انتخابات بهانه‌ای برای منازعات جناحی جدید بود، به نظر من اعتبار کل مجلس و کلیت بازیگران سیاسی آسیب دید. باید از نگاه‌های جناحی و تعصبات سیاسی فراتر برویم و به این رویداد بنگریم. شعارهای انتخاباتی جناح‌های مختلف به یاد بیاوریم: بازسازی اعتماد ملی، بهبود مشروعیت نظام سیاسی، تجسم عقلانیت در مجلس، مقابله با فساد و رانت، تقابل با ناکارآمدی و سوء مدیریت، و بهبود شفافیت. آیا این اقدامات در تضاد با این شعارها و آرمان‌ها نیست؟

نمایندگان عزیز! با آنچه که رخ داد، ما به دست خودمان باعث تشدید آسیب و بی‌اعتمادی عمومی به نهاد مجلس شدیم. باید بترسیم که این روند و اشتباهات به دیگر فرآیندهای تصمیم‌گیری مجلس تسری یابد؛ از انتخاب روسای کمیسیون‌ها و رای اعتماد به وزرا تا تصویب قوانین و بودجه سالانه کشور و نظارت بر دستگاه‌های اجرایی.

مجلس نتوانسته یک شمارش ساده آرا را به درستی انجام دهد و مردم حق دارند بپرسند که چنین مجلسی چگونه می‌تواند کارهای بزرگ‌تری انجام دهد. رفتارهای غلط در جریان این رای‌گیری، اگر مورد سکوت قرار گیرد، فقط راه را برای خطاهای بزرگ‌تر باز خواهد کرد و اعتبار مجلس و اعتماد عمومی را خدشه‌دار خواهد ساخت.

مجلس قرار بوده و هست که از حق و منافع مردم دفاع کند، اما حالا کار به جابه‌جا کردن رای خودمان با روش‌های ناصواب رسیده؟ اگر برای مجلس و رای مردم ذره‌ای ارزش قائل باشیم، نباید از این اتفاق ساده بگذریم. اعتبار کل مجلس و عهد ما با مردم در معرض خطر است.

تنها راه احیای حیثیت مجلس و اعتماد عمومی نسبت به قوه مقننه آن است که همه ما ۲۹۰ نفر به صورت جمعی مسئولیت آنچه رخ داده را بپذیریم و فارغ از هر نگاه سیاسی، کمک کنیم تا متخلفین شناسایی و معرفی شوند و با آنها برخورد متناسب صورت گیرد. هم اکنون شائبه بروز تخلف در شمارش آراء و اعلام نتایج بسیار جدی است، تا حدی که آقای قالیباف نیز بروز تخلف را تایید کرده و وعده دادند که بررسی آن را به حراست بسپرند. امروز حفظ اعتبار و حیثیت جایگاه نمایندگی ملت و شأن قوه مقننه منوط به رفتار غیرجناحی و ملی ما در قبال این موضوع است.»

این نامه با واکنش‌های مختلفی در میان نمایندگان و کنشگران سیاسی روبرو شده و بسیاری از ضرورت بررسی جدی و شفاف این موضوع حمایت کرده‌اند.

منبع خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا