اجتماعیاصلی

سازمان ملل: زنان؛ قربانیان اصلی عقب‌گرد جهانی در حقوق بشر هستند

رزماری دی کارلو، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور سیاسی و صلح، در نشست شورای امنیت به نقش زنان و جوانان در امنیت و صلح بین‌المللی پرداخت. او تاکید کرد که زنان بیشترین فشارها را در برابر عقب‌گرد جهانی حقوق بشر تحمل می‌کنند و خشونت علیه آنان در بسیاری از جنگ‌ها به شدیدترین شکل ممکن بروز می‌کند.

دی کارلو وضعیت اسفبار زنان در افغانستان را نمونه‌ای از شکست در حقوق بشر دانست. او اظهار کرد که زنان و دختران افغان به‌طور سیستماتیک از حقوق و منزلت خود در بسیاری از زمینه‌های زندگی، به ویژه تحصیل، محروم می‌شوند و از جامعه جهانی خواست تا از حقوق آنان حمایت کند.

معاون دبیرکل سازمان ملل به نابرابری‌های ساختاری که مانع تحقق کامل حقوق بشری زنان می‌شوند، اشاره کرد و بر ضرورت برچیدن ساختارهای قدرت مردسالار تاکید کرد. او افزود که این شامل دسترسی برابر به نمایندگی، حمایت‌های قانونی، استقلال فیزیکی، ایمنی، فرصت‌های اقتصادی، آموزش و مراقبت‌های سلامتی است.

دی کارلو تاکید کرد که دستور کار زنان، صلح و امنیت تنها از طریق اقدام ملی قابل تحقق است و بیش از ۱۰۰ کشور برنامه‌های ملی خود را برای اجرای قطعنامه ۱۳۲۵ شورای امنیت تدوین کرده‌اند. او از کشورهای بیشتری خواست که به این فراخوان بپیوندند تا زنان بتوانند به آینده کشورشان کمک کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا