اجتماعی

فعالیت ۲۸ مجموعه مردمی در حوزه حمایت از حیات جنین در کشور

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت‌الاسلام محمدجواد زهرایی روز دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ در نشست هم‌اندیشی مجموعه‌های مردمی فعال در حوزه حیات، یکی از سیاست‌های اصلی تبلیغات اسلامی را تقویت و اثربخش کردن فعالیت جریان‌های مردمی عنوان کرد. وی تاکید کرد که در حوزه حاکمیتی وظیفه داریم زمینه‌سازی کنیم تا جریان‌های مردمی به فعالیت خود ادامه دهند.

زهرایی با اشاره به اینکه از یک سال و نیم پیش همکاری با یکی از مجموعه‌های مردمی به نام “حاما” آغاز شده است، افزود: مجموعه‌های مردمی ظرفیت‌های بالایی دارند و تاکنون ۲۸ مجموعه مردمی در حوزه حیات جنین در کشور شناسایی شده‌اند.

این نشست در مجموعه فرهنگی شهدای هفتم تیر برگزار شد و کارشناسان با پخش مستند “لابیرنت” (هزار توی آفرینش) به بررسی دلایل سقط جنین پرداختند. در این مستند که به موضوع سقط عمدی و کیفری پرداخته شده، کارشناسان عنوان کردند که پژوهش‌ها نشان می‌دهد موارد زیادی از سقط عمدی جنین در بستر خانواده‌ها رخ می‌دهد. همچنین اعلام شد که سالانه نیم میلیون سقط در کشور صورت می‌گیرد، یعنی به‌طور متوسط روزانه حدود ۱۴۰۰ جنین از بین می‌روند.

کارشناسان در این مستند مشکلات اقتصادی را به عنوان دلیل اصلی سقط جنین مطرح کردند. همچنین احساس تنهایی مادر در دوران بارداری به عنوان یکی از عوامل مهم سقط عنوان شد؛ به‌طوری‌که این احساس تنهایی می‌تواند جرقه اولیه سقط را در مادر ایجاد کند. از دست دادن موقعیت‌های اجتماعی نیز یکی دیگر از دلایل سقط بود که به آن اشاره شد. کارشناسان تأکید کردند که شواهد بیولوژیک و آموزه‌های دینی نشان می‌دهد جنین از همان ابتدا ویژگی‌های انسانی را داراست.

شجاعی، نماینده تهیه‌کننده مستند “لابیرنت” اظهار داشت: موضوع فرهنگی نقش کلیدی در موضوع سقط دارد و باید با فرهنگ‌سازی مناسب با این پدیده مقابله کرد. وی تأکید کرد که راه‌های متعددی برای سقط وجود دارد و تنها از طریق اقدامات فرهنگی می‌توان از این پدیده پیشگیری کرد.

عبدالحمیدی، کارگردان این مستند نیز بیان کرد که برای ایجاد ارتباط بین تیم تولید مستند و کارشناسان، انرژی زیادی صرف شده و این امر به دلیل حساسیت موضوع، ضرورت داشت.

 

منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا