اقتصادی

هشدار کیهان درباره حواشی بانک مرکزی: تلاش‌هایی برای افزایش قیمت دلار در جریان است

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اخیراً حواشی پیرامون شبکه بانکی کشور، به ویژه تسهیلات کارکنان بانک‌ها، توجهات زیادی را به خود جلب کرده است. عبدالناصر همتی، وزیر اقتصاد، در نخستین حضور تلویزیونی خود با ارائه توضیحاتی از تسهیلات بانکی برای کارکنان دفاع کرد. با این حال، انتقاداتی به این موضوع وارد شد و او در سخنرانی دیگری در همایش بانکداری اسلامی از موضع خود بار دیگر دفاع کرد.

روزنامه کیهان نیز در گزارشی به این موضوع پرداخت و تأکید کرد که تسهیلات بانکی باید تا حد ممکن عادلانه و مطابق با شرایط عمومی جامعه باشد. همچنین، مهم‌تر از موضوع وام‌های کارکنان، رسیدگی به تسهیلات کلان شرکت‌های رانتی و بنگاه‌های زیرمجموعه بانک‌ها است.

در روزهای اخیر، حاشیه‌ای دیگر پیرامون شبکه بانکی مطرح شده که بی‌ارتباط با ثبات بازار ارز به نظر نمی‌رسد. برخی کانال‌های تلگرامی و رسانه‌های غیررسمی مدعی شدند که رئیس کل بانک مرکزی وام میلیاردی با نرخ سود ۴ درصد دریافت کرده است. اگرچه به دلیل عدم ارائه مستندات، رسانه‌های رسمی این خبر را بازنشر نکردند، اما رسانه بانک مرکزی به طور تلویحی به این شایعات پاسخ داد.

ایبنا در گزارشی تأکید کرد که طبق ماده ۳۴ قانون پولی و بانکی کشور، مدیران ارشد بانک مرکزی مجاز به دریافت تسهیلات از شبکه بانکی نیستند و تنها می‌توانند از اعتبار صندوق رفاهی بانک مرکزی در قالب وام‌های معیشتی استفاده کنند. همچنین، نرخ تسهیلات برای مدیران و کارکنان بانک مرکزی بیش از ۱۰ درصد است. این گزارش اشاره می‌کند که با تصویب قانون جدید بانک مرکزی از خرداد ۱۴۰۳، محدودیت‌های تسهیلاتی برای مدیران ارشد تقویت خواهد شد.

کمین دلالان در بازار ارز

اگرچه مستندات کافی برای صحت ادعای وام رئیس کل بانک مرکزی وجود ندارد، اما این سوال مطرح است که چرا چنین اخباری در مقطعی که بازار ارز در ثبات به سر می‌برد، منتشر می‌شود. به نظر می‌رسد این گونه اخبار، ارتباط مستقیمی با تلاش برخی جریان‌ها برای برهم زدن ثبات اخیر بازار ارز دارند.

مجیدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین، نیز در این زمینه اظهار داشت که پیش‌بینی‌هایی برای افزایش نرخ دلار تا ۱۲۰ هزار تومان وجود داشت، اما دولت سیزدهم موفق به کنترل بازار ارز شد. با توجه به ثبات موجود، احتمال می‌رود برخی ذی‌نفعان اقتصادی و سیاسی با انتشار اخبار نادرست به دنبال ایجاد نوسانات در بازار ارز باشند. در این شرایط، مردم و فعالان اقتصادی باید نسبت به این تلاش‌ها هوشیار باشند.

 

 

منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا