سیاسی

“انتقاد تند امام‌جمعه سنندج از ربا و نرخ‌های سود بانکی”

به گزارش تابناک به نقل از تسنیم، ماموستا فائق رستمی، امام جمعه سنندج، در خطبه‌های نماز جمعه این هفته که در مسجد جامع این شهر برگزار شد، با انتقاد شدید از نرخ‌های بالای سود بانکی اظهار داشت: متأسفانه بانک‌ها در ایران به اصول و دستورات اسلام عمل نمی‌کنند و سود بانکی را که نوعی ربا و حرام است، دریافت می‌کنند. وی افزود: در هیچ کجای اسلام نیامده که بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات ۱۸ تا ۲۰ درصد سود دریافت کنند.

ماموستا رستمی هرگونه دریافت و پرداخت سود به بانک‌ها یا اشخاص را حرام عنوان کرد و تأکید کرد: دریافت مبلغ اضافی به دلیل تأخیر در پرداخت اقساط، وام یا قرض از دیگر موارد چالش‌برانگیز در بانکداری اسلامی است که نیازمند راه‌حلی اساسی است.

وی با انتقاد از برخی افراد که از دایره شریعت اسلام خارج شده‌اند، تأکید کرد: ما مسلمانان باید طبق فرموده خداوند، پیامبر گرامی اسلام(ص) و قرآن رفتار و زندگی کنیم و از نگاه نامحرم، غیبت و تهمت دوری کنیم.

امام جمعه سنندج با اشاره به اینکه غیبت و تهمت بر خلاف آیین دین اسلام است، تصریح کرد: تهمت و بدگمانی به کسی و متهم کردن او به بدی، به منزله بهتان است و قرآن کریم به شدت از این اعمال نهی کرده و عذاب شدیدی برای آن ذکر کرده است. برای اثبات هرگونه تهمت، وجود چهار شاهد لازم است.

وی همچنین به جوانان توصیه کرد که مراقب رفتار و حرکات خود باشند تا مرتکب خلاف نشوند. ماموستا رستمی با اشاره به انواع قتل‌ها، توضیح داد: قتل به سه دسته تقسیم می‌شود؛ قتل عمدی، قتل شبه‌عمدی و قتل غیرعمدی. وی افزود: قتل یا کشتن انسان بدون حکم قانونی، یک جرم جدی در حقوق کیفری است.

امام جمعه سنندج بیان کرد: در قتل عمدی، شخص به عمد و با انگیزه کشتن دیگری عمل می‌کند و این جرم مجازات سنگینی در پی دارد. وی ادامه داد: در قتل شبه‌عمدی، شخص عمداً عمل نمی‌کند اما با انجام یک عمل خطرناک یا ناپسند، به شکل غیرمستقیم منجر به مرگ دیگری می‌شود که این نیز به عنوان یک جرم شناخته می‌شود.

وی درباره قتل غیرعمدی اظهار داشت: طبق ماده ۶۱۶ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات)، در صورتی که قتل غیرعمد به واسطه بی‌احتیاطی یا بی‌مبالاتی یا اقدام به امری که مرتکب در آن مهارت نداشته است، یا به سبب عدم رعایت نظامات واقع شود، مسبب به حبس از یک تا سه سال و نیز به پرداخت دیه در صورت مطالبه از ناحیه اولیای دم محکوم خواهد شد، مگر اینکه خطای محض باشد.

ماموستا رستمی در پایان ابراز امیدواری کرد که خداوند مشکلات همه مردم به ویژه جوانان را برطرف کند و امنیت و آسایش کنونی را حفظ نماید و مسلمانان را از آتش تفرقه و اختلاف دور نگه دارد.

 

 

منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا