سیاسی

“مراحل بررسی و رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی در مجلس”


به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، روز گذشته شهرام دبیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، اعلام کرد که وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم یکشنبه هفته آینده به مجلس معرفی خواهند شد. به همین مناسبت، در این گزارش به روند قانونی بررسی و رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی در مجلس پرداخته‌ایم.

طبق ماده 202 آیین‌نامه داخلی مجلس، رئیس‌جمهور موظف است حداکثر دو هفته پس از مراسم تحلیف، برنامه کلی دولت و اسامی وزرای پیشنهادی را به همراه سوابق و برنامه‌های آن‌ها به مجلس ارائه دهد. پس از اعلام وصول نامه معرفی هیئت وزیران در جلسه علنی مجلس، این نامه و مستندات آن برای بررسی به کمیسیون‌های تخصصی ارجاع می‌شود.

کمیسیون‌های مرتبط موظفند ظرف یک هفته صلاحیت وزرای پیشنهادی و انطباق مدارک و برنامه‌های آن‌ها با اسناد بالادستی را بررسی کرده و گزارش خود را به هیئت رئیسه مجلس ارائه دهند.

طبق ماده 203 آیین‌نامه داخلی، یک هفته پس از معرفی دولت، جلسات مجلس برای بررسی برنامه‌های دولت و رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی به‌طور متوالی برگزار می‌شود. در این جلسات، رئیس‌جمهور برنامه دولت را تشریح کرده و از ترکیب هیئت وزیران دفاع می‌کند. سپس نمایندگان مخالف و موافق به بیان نظرات خود می‌پردازند.

براساس ماده 204 آیین‌نامه داخلی مجلس، نمایندگان مخالف و موافق برنامه‌ها و ترکیب هیئت وزیران و هر یک از وزرای پیشنهادی، قبل از تشکیل اولین جلسه ثبت نام می‌کنند. هر یک از نمایندگان در جلسه علنی می‌توانند تمام یا قسمتی از وقت خود را به نماینده دیگر واگذار کنند. پس از پایان بحث و بررسی، رأی‌گیری به صورت مخفی انجام می‌شود.

در صورتی که مجلس به یک یا چند وزیر رأی اعتماد ندهد، رئیس‌جمهور موظف است حداکثر ظرف سه ماه فرد یا افراد دیگری را برای أخذ رأی اعتماد به مجلس معرفی کند.

منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا