سیاسی

شورای نگهبان و وضعیت لایحه عفاف و حجاب؛ دو ابهام همچنان پابرجا

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان، در نشست خبری امروز شنبه، به بررسی آخرین طرح‌ها و لوایح مورد بررسی در شورای نگهبان پرداخت. وی اشاره کرد که لایحه عفاف و حجاب، که از مجلس قبلی چندین بار بین مجلس و شورای نگهبان در رفت و آمد بوده، همچنان دارای دو ابهام است که تاکنون اصلاح نشده‌اند و این موضوع اکنون در دست مجلس دوازدهم است. وی افزود: “در صورتی که مصوبه مجلس یازدهم توسط نمایندگان مجلس دوازدهم اصلاح شود، شورای نگهبان بار دیگر این مصوبه را بررسی خواهد کرد.”

طحان نظیف همچنین به طرح حمایت از مالکیت صنعتی اشاره کرد و توضیح داد که این طرح نیز پس از رفت و آمدهای متعدد بین مجلس و شورای نگهبان و ارجاع به مجمع تشخیص مصلحت نظام، نهایتاً مورد تأیید شورای نگهبان قرار گرفته است.

وی در ادامه اظهار داشت که طرح اصلاح قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات، به دلیل وجود دو ابهام از جهت استیفای حقوق افراد و تعیین میزان مواد شیمیایی، به مجلس بازگردانده شده تا اصلاحات لازم انجام شود.

طحان نظیف همچنین به بررسی لایحه اصلاح ماده 87 قانون خدمات کشوری که به کاهش ساعات اداری هفتگی مربوط می‌شود، اشاره کرد و افزود که این مصوبه هنوز توسط مجلس جدید اصلاح نشده است.

در پاسخ به پرسشی درباره امکان عضویت زنان در شورای نگهبان، طحان نظیف خاطرنشان کرد که از نظر قانونی منعی در این زمینه وجود ندارد و اجرایی شدن آن در اختیار رئیس قوه قضاییه و نمایندگان مجلس است.

وی در پاسخ به پرسشی دیگر درباره امکان برگزاری همزمان انتخابات ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی گفت که از نظر قانونی منعی برای این امر وجود ندارد و تصمیم‌گیری در این باره نیازمند بررسی‌های کارشناسی است.

طحان نظیف در پایان بر تعامل شورای نگهبان با دولت جدید تاکید کرد و افزود: “شورای نگهبان همواره سعی داشته با تمامی دولت‌ها روابط تعاملی و همکاری‌آمیز داشته باشد و نظرات و نکات دولت‌ها را مورد بررسی قرار دهد. ما موفقیت دولت را موفقیت خودمان می‌دانیم و همه باید کمک کنیم تا آنچه به نفع مردم، کشور و نظام است، محقق شود.”

منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا