سیاسی

بررسی نقش دیوان محاسبات در نظارت بر امور مالی کشور

به گزارش تابناک و به نقل از آخرین خبر، مهرداد لاهوتی در صحبت‌هایی به اهمیت نقش دیوان محاسبات در نظارت بر امور مالی کشور پرداخته و تأکید کرد که این نهاد نماینده مجلس در بخش نظارت است و می‌تواند حکم صادر کند.

لاهوتی اظهار داشت که اهمیت دیوان محاسبات در نقش‌آفرینی و قابلیت پیش‌بینی و اقدام در امور مختلف است. او بیان کرد که به جای مچ‌گیری، باید به پیشگیری توجه شود و دیوان محاسبات باید با پیش‌بینی و نظارت به فکر پیشگیری باشد. همچنین موضوع ترک فعل بسیار مهم است و باید به آن توجه ویژه شود.

وی افزود که در کشور ما حیف و میل منابع وجود دارد و دستگاه‌ها و نهادها بیشتر دنبال یافتن تخلفات هستند تا جلوگیری از آنها. به گفته او، باید روی حیف و ترک فعل تمرکز شود؛ برای مثال دولت‌ها موظف به انجام برنامه‌ها و کارهایی بودند که انجام ندادند و این امر باعث خسارات سنگین به کشور شده است.

لاهوتی با اشاره به روند مثبت دیوان محاسبات، تأکید کرد که گزارشات این نهاد به روز است و تأخیر آن کاهش محسوسی داشته است. وی از وجود تخلفات با وجود نهادهای نظارتی متعدد در کشور انتقاد کرد و گفت: “با این همه دستگاه‌های نظارتی که در ادارات و دستگاه‌ها مستقر هستند و با وجود نهاد‌های نظارتی مانند سازمان بازرسی و دیوان محاسبات و دیوان عدالت اداری، بازهم شاهد تخلفات بسیاری هستیم.”

او همچنین به اهمیت شفافیت در انتقال و نگهداری پول در کشورهای دنیا اشاره کرد و گفت: “در همه کشور‌های دنیا انتقال و نگهداری پول حساب و کتاب دارد و مشخص است که پول‌ها از کجا می‌آید و به کجا می‌رود.” وی از استفاده مفرط از ابزار مچ‌گیری انتقاد کرد و بیان داشت که این امر شجاعت و جسارت را از مدیران گرفته است.

لاهوتی در ادامه به نقش تعاونی‌ها در اقتصاد کشور پرداخت و گفت: “۲۵ درصد اقتصاد ما باید بر اساس قانون توسط تعاونی‌ها اداره شود، ولی در حال حاضر ۸۱ درصد اقتصاد دولتی است و ۱۹ درصد در دست تعاونی‌ها و بخش خصوصی است.” وی با تأکید بر لزوم کاهش نقش دولت در اقتصاد افزود: “تا زمانی که پای دولت در اقتصاد هست، مسائلی از جمله فساد و ناکارآمدی هم وجود خواهد داشت. باید از اقتصاد دولتی نجات پیدا کنیم.”

وی همچنین به مشکلات نقدینگی و سرمایه‌گذاری در کشور اشاره کرد و گفت: “در حال حاضر ۸۰۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی و بالای ۳۰ میلیارد دلار در دست مردم داریم، اما حاضر نیستند سرمایه‌گذاری کنند چراکه امنیت اقتصادی وجود ندارد.”

لاهوتی به مشکلات صندوق‌های بازنشستگی نیز پرداخت و گفت: “۱۷ صندوق بازنشستگی داریم و همه آن‌ها ورشکسته هستند. مسبب این ورشکستگی دولت‌ها هستند و در همه حوزه‌ها شاهد ناترازی هستیم؛ ناترازی در حوزه انرژی و گاز و بنزین و بانک‌ها فقط بخشی از این موضوع است.”

وی همچنین به مشکلات فروش نفت اشاره کرد و افزود: “تقریبا نفت را ۲۰ درصد ارزان‌تر می‌فروشیم و با توجه به شرایط موجود ۲۰ درصد هم هزینه جابجایی پول می‌دهیم.”

در پایان، لاهوتی تأکید کرد که اقتصاد امروز گره خورده با مناسبات سیاسی و اقتصادی است و باید با گفتمان همراه با عزت به فکر تعامل با جهان باشیم.

 

 

منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا