فرهنگی و هنری

بنیاد شهید کتاب‌های دفاع مقدس را از مهجوریت خارج کند

به گزارش ایرنا، گلعلی بابایی امروز یکشنبه- ۱۷ تیر- در نشست اهالی قلم و اندیشمندان حوزه ایثار و شهادت گفت: باید در عرصه جهاد و شهادت قلم زد و نباید این فرصت را از دست داد. بنیاد شهید باید کتاب های دفاع مقدس را با هماهنگی با سازمان‌هایی چون آموزش و پرورش و نهاد کتابخانه های کشور را از مهجوریت در بیاورد. چون یکی از موضوعات مهم در عرصه کتاب‌های دفاع مقدس، توزیع آنهاست.

این جانباز دفاع مقدس افزود: تا به جای انتشار کتاب‌های دفاع مقدس و شهدا از طریق ترویج کتاب نقش‌آفرینی کند.

وی اضافه کرد: کتاب هایی که مقام معظم رهبری بر آن تقریظ می نویسند، در جامعه مورد توجه قرار می گیرند. بنیاد شهید هم باید کتاب ها را ارزیابی کند و بهترین آنها را به مخاطبان معرفی کند تا با اقبال مخاطبان روبرو شود.

نوشتن در حوزه اسوه‌ها و مجاهدان افتخار است

محسن مومنی شریف یکی دیگر از نویسندگان نیز گفت: نوشتن در حوزه اسوه‌ها و مجاهدان در راه خدا از پرافتخارترین موضوعاتی است که شامل حال نویسنده می‌شود و هنگامی که ما در موضوعات غرق می شویم، از آنها تاثیر می‌گیریم. وقتی درباره شهدا کار می‌کنیم، از الطاف آنها بهره‌مند می شویم.

بی‌توجهی به کیفیت کتاب‌های ایثار و شهادت

سعید فخرزاده یکی دیگر از نویسندگان حوزه ایثار و شهادت گفت: در کتاب های حوزه ایثار و شهادت به جای کیفیت بیشتر به کمیت کتاب ها توجه می شود. در این حوزه بیش از ۵۰ درصد از کتاب های تخصصی که در کتابخانه وجود دارد تاکنون به امانت گرفته نشده و این نشان دهنده بی‌کیفیت بودن برخی از کتاب‌هاست.

وی افزود: دغدغه ای که دوستان حوزه کتاب دارند این است که به خوبی به تولید کتاب پرداخته نمی‌شود. نویسندگان دفاع مقدس تاکنون بیش از ۲۰ هزار عنوان در این حوزه نوشته اند اما باز هم شبهات زیادی در این حوزه وجود دارد و این نشان می دهد به خوبی به همه مسائل در این حوزه پرداخته نشده است.

فخرزاده ادامه داد: توزیع کتاب هنوز به شکل سنتی است و تاکنون به سمت روش های نو نرفته ایم. یکی از دوستانم گفت« اگر غرفه های فروش کتاب در ایستگاه های قطار، اتوبوس و فرودگاه ها در نظر گرفته شود و به خریداران گفته شود تا یک ماه می توانند کتاب را پس دهند و پول عودت داده می شود، این امر باعث ترویج کتاب می‌شود.»

این نویسنده کتاب گفت: یکی از مشکلات ما در حوزه ایثار و شهادت دسترسی به اسناد، منابع و اطلاعاتی است. نویسندگان در شهرستان ها به این منابع دسترسی ندارند. حداقل بنیاد شهید یک کارگروه برای دسترسی نویسندگان به اطلاعات شکل دهد.

ظهره یزدان پناه نویسنده کتاب ستاره‌های سربی گفت: با وجود بیماری برای نوشتن کتاب درباره مقاومت به کشور سوریه رفتم که هنوز داعش در آنجا بود، فقط یک خودرو در اختیار من قرار دادند.

وی افزود: کتاب سوریه حاصل سه سال و نیم خون دل خوردن است و باعث شده به نظریات تاریخ شفایی افزوده شود و مورد توجه حضرت آقا هم قرار گرفته است اما مورد توجه هیچ جشنواره ای قرار نگرفت. اگر تمام آمار داورهای جشنواره ها را در بیاورید، متوجه می شوید داورهای همه جشنواره ها مشترک هستند و تا زمانی که آسیب شناسی جدی در مورد جشنواره ها صورت نگیرد هیچ اتفاق مثبتی در عرصه فرهنگ رخ نخواهد داد.

یزدان پناه اضافه کرد: من بیشتر در کشورهای حوزه مقاومت کار می‌کنم و بیش از یکسال و نیم است که در ارتباط با کتاب مقاومت هستم.

دو سال قبل معاونت فرهنگی بنیاد شهید یک برنامه در خصوص خبرنگاران شهید برگزار کرد من خیلی پیگیری کردم خروجی کار در حد همان مراسم بود به بنیاد طرح دادم اما تاکنون اقدامی نشده است حداقل برای سالگرد آن مراسم برای خبرنگاران شهید کار شود تا خروجی ماندگاری داشته باشد و مراسم ها فقط در حد تجلیل از خانواده شهدا نباشد.

مجمع ناشران دفاع مقدس نقشی در بررسی کتاب ها ندارد

مهدی خدادادی یکی دیگر از نویسندگان در این نشست با بیان اینکه حوزه دفاع مقدس متولی مشخص ندارد و عملکردها جزیره ای است، اظهار داشت: کارها عمدتا بی‌کیفیت است. همه می خواهند ادای دین کنند یا بودجه ای که برای این حوزه در نظر گرفته شده صرف شود. ما مجمع ناشران دفاع مقدس داریم اما برای بررسی کتاب ها نقشی ندارد. ۴۵ سال از انقلاب گذشته و تاکنون اتفاقی در این زمینه نیافتاده است.

بی‌توجهی به آثار در حوزه کودک

لیلا قاسمی فیروزآبادی نویسنده حوزه کودک نیز گفت: کارهای زیادی در حوزه کودک به انتشارات فرستاده می‌شود اما آثار توسط متولیان رد می شود. افراد با استعداد، نوشتن را کنار می گذارند. من هم یکی از همین افراد بودم که با توسل به شهدای گمنام دوباره به عرصه نویسندگی بازگشتم.

ادبیات مقاومت باید بین المللی شود

همچنین علیرضا قزوه اظهار داشت: ۴۰ سال است که ما در یک مدار می چرخیم و به دنبال بین المللی شدن ادبیات مقاومت نیستیم. مسئولان فرهنگی می توانند با کشورهای خارجی ارتباط بگیرند و در بعد بین المللی آثار را ترجمه کنند.

در پایان این نشست کتاب مشترک مورد نظر در دسترس نمی‌باشد (در خصوص واقعه نگاری حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور در سی ام اردیبهشت ۱۴۰۳) به قلم مهدی خدادادی و کتاب یک آرزوی کوچک نوشته لیلا قاسمی فیروزآبادی در حوزه کودک رونمایی شدند.

بنیاد شهید کتاب‌های دفاع مقدس را از مهجوریت خارج کند

نشست اهالی قلم و اندیشمندان حوزه ایثار و شهادت به مناسبت روز قلم (۱۴ تیر) با حضور حجت الاسلام سید رمضان موسوی مقدم نماینده مقام معظم رهبری در بنیاد شهید و امور ایثارگران و سید صادق هاشمی معاون فرهنگی این سازمان در سالن فرهنگی شهید رسول زاده برگزار شد.

منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا