سینمافرهنگی و هنری

در «انتخابات ریاست جمهوری» بیشتر روی مسائل سیاسی و رفاهی جامعه مانور می‌دهند/ همواره در دولت‌ها شاهد بی‌توجهی به مقوله بسیار مهم «فرهنگ و هنر» بوده‌ایم

سینماپرس: عبدالله باکیده کارگردان سینما با انتقاد از بی برنامگی عموم نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در دور چهاردهم به حوزه فرهنگ و هنر و بالاخص ارایه راه‌کار برای برون رفت از وضعیت آشفته سینمای ایران و ایفای نقش سازنده این ابزار مهم رسانه‌ای در افزایش ظرفیت دیپلماسی فرهنگی و تعامل با جهان با سینماپرس گفتگو کرد.

کارگردان فیلم های سینمایی «پوتین» و «صلیب طلایی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس اظهار داشت: در کنار تمام مسائلی که در هر کشوری اتفاق می افتد مهمترین مسأله ای که باعث پیشرفت و اشاعه سیاست های کلان کشورها می شود بحث هنر است. داستان و رمان و هنرهای تجسمی و موسیقی و سینما در زمینه اشاعه فرهنگ هر کشوری می توانند نقش اساسی ایفا کنند.

وی در همین راستا ادامه داد: این هنرها آینه کلی هر جامعه ای هستند و از طریق این هنرها است که می توان جامعه ای دچار پیشرفت کرد. متأسفانه همواره در دولت ها شاهد بی توجهی به این مقوله بسیار مهم بوده ایم و تعجب آور آنکه همین اخیراً برای انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم نیز هیچ یک از کاندیداها برنامه خاصی را در این راستا اعلام نکردند و برنامه ای جهت هنرمندان و اصولاً مسائلی که در ارتباط با هنر است نداشتند و اگر مطلبی را در حوزه فرهنگ و هنر مطرح کردند جسته گریخته بود و بیشتر روی مسائل سیاسی و رفاهی جامعه مانور می دادند و تنها آقای قاضی زاده هاشمی بودند که جلسه ای را با هنرمندان مختلف برگزار کردند و از ایشان خواستند که طرح و برنامه های خود را ارائه کنند.

این سینماگر با تأکید بر اینکه اگر بخواهیم تفکر انقلاب را تقویت کنیم باید ظرفیت دیپلماسی فرهنگی و تعامل با جهان را افزایش دهیم تصریح کرد: مسئولان همانطور که روی مسائل اجتماعی و اقتصادی و خوراک مردم تمرکز می کنند و برای آن برنامه ریزی دارند نیاز است به فکر فرهنگ هم باشند. ما باید فرهنگ غنی ایرانی-اسلامی خود را به دنیا اشاعه دهیم نه اینکه خودمان وارد کننده و مصرف کننده فرهنگ بیگانگان باشیم!

باکیده در همین خصوص متذکر شد: ما باید امروز واقعیت را بپذیریم! این تلخ و تأسف بار است که بسیاری از خانواده ها امروز به جای گرایش به برنامه های خودی به سمت غرب گرایش پیدا کردند و سریال و فیلم های خارجی می بینند. این اتفاق به ضرر نظام ما است. مسئولان گویا باوری به حوزه فرهنگ و هنر ندارند و فراموش کرده اند که اگر کار خوبی تولید و به مردم ارائه شود مردم به آن توجه می کنند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از عوامل صدور انقلاب اسلامی به دنیا سینما است اما سال ها است هیچ حرکتی از سوی مسئولان برای اشاعه فرهنگ ایرانی-اسلامی به دنیا را شاهد نبودیم! مسئولان گویا به این باور نرسیده اند که اگر به حوزه فرهنگ توجه جدی کنند این حوزه اقتصاد و صنعت و هنر و سیاست و… را در خود دارد و می تواند کشور را از هر نظر از هر بن بستی نجات دهد.

کارگردان سریال های تلویزیونی «میهمانی از بهشت» و «نبردی دیگر» تأکید کرد: این بسیار اسفبار است که اغلب کارهایی که از طریق ایران و به اسم ایران اسلامی به جشنواره های جهانی می رود سیاه نمایی است! ما می گوییم خوب حالا این کارها ساخته می شود و نمی توان جلوی آن را گرفت اما از این طرف هم باید سینماگر متعهد سفیدنمایی کند و مسئولان آن فیلم ها را با دیپلماسی فرهنگی به دنیا ارائه دهند.

باکیده در خاتمه این گفتگو افزود: جامعه ای که مسئولان سیاسی اش برای فرهنگ برنامه ریزی ندارند عاقبتش چه می شود؟ من نمی دانم این همه انفعال و بی برنامگی برای افزایش دیپلماسی فرهنگی از طریق سینما چه دلیلی دارد اما امیدوارم اتفاقاتی رخ بدهد که بشود امیدوار بود به آینده فرهنگی جامعه و ترویج و تبلیغ فرهنگ ایرانیان به یکایک مردم در سراسر دنیا؛ اگر چنین شود ما قطعاً برنده این میدان خواهیم بود.

منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا