اصلیتئاتر

لزوم حضور روشنفکران در عرصه تئاتر

به گزارش ایران‌تئاتر، سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از نوزدهم اردیبهشت در مصلی امام خمینی (ره) آغاز به کار کرده است. دفتر آموزش، پژوهش و انتشارات اداره‌کل هنرهای نمایشی با بیش از 60 عنوان نسخه چاپی و 150 عنوان نسخه الکترونیکی در این دوره حضور دارد.

حضور مدیران و نویسندگان برجسته در هشتمین روز نمایشگاه کتاب تهران

در هشتمین روز برپایی نمایشگاه کتاب تهران، حمید نیلی (مدیرکل هنرهای نمایشی)، اسرافیل فرج‌اللهی (مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران) و حسین فدایی‌حسین (نویسنده، مترجم و کارگردان تئاتر) در غرفه انتشارات نمایش حضور یافتند. همچنین، نشست تخصصی «نقش اقتباس از فرهنگ بومی در آثار نمایشی» با حضور نرگس یزدی (مدیر انتشارات نمایش) و منوچهر اکبرلو (نویسنده، پژوهشگر و مدرس تئاتر) در این غرفه برگزار شد.

تاکید بر اقتباس از فرهنگ غنی ایرانی در آثار نمایشی


نرگس یزدی در ابتدای نشست با تاکید بر اهمیت اقتباس از فرهنگ غنی ایرانی و ادبیات کهن برای تولید آثار در حوزه کودک و نوجوان، گفت: «تولید آثار باکیفیت بر اساس فرهنگ خودمان اولویت دارد و تسلط بر مهارت‌های دراماتورژیک برای این کار ضروری است.» منوچهر اکبرلو نیز اشاره کرد که شاهکارهای ادبی مانند «شاهنامه» و «ایلیاد و اودیسه» موضوعات جهانی دارند که برای تمامی مردم جهان قابل درک و اقتباس هستند.

نیاز به بازنگری و به‌روز رسانی در اقتباس‌های فولکلور

منوچهر اکبرلو با تاکید بر لزوم به‌روز رسانی اقتباس از برخی آثار فولکلور، اظهار داشت که داستان‌های فرهنگی باید با در نظر گرفتن محیط و مخاطب بازنگری شوند. او به نیاز به بازنگری در متن و شیوه اجرایی آثار اشاره کرد و افزود که در بیشتر موارد شاهد بازتولید آثار قدیمی بدون تغییرات لازم هستیم. اکبرلو همچنین از نبود روشنفکران در عرصه تئاتر انتقاد کرد و بر لزوم ارتقای تولیدات نوشتاری و اجرایی تاکید نمود. غرفه انتشارات نمایش، به همت اداره‌کل هنرهای نمایشی، انجمن هنرهای نمایشی ایران و دفتر آموزش، پژوهش و انتشارات نمایش، میزبان علاقه‌مندان به تئاتر و اهالی فرهنگ و هنر است.

منبع : https://theater.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا