سلامت و پزشکی

درمان‌های سرطان پستان می توانند بر باروری تأثیر بگذارند

به گزارش همشهری آنلاین، باید توجه داشت که درمان‌های سرطان پستان مانند شیمی‌درمانی، پرتودرمانی و هورمون‌درمانی می توانند بر باروری تأثیر بگذارند. به عنوان مثال، شیمی‌درمانی می تواند به تخمدان‌ها آسیب برساند و منجر به ناباروری موقت یا دائمی شود. درمان‌های هورمونی نیز می‌توانند باعث پریودهای نامنظم شوند یا به طور کامل آنها را متوقف کنند.

اغلب توصیه می شود که حداقل 2 سال پس از تکمیل درمان سرطان پستان پیش از اقدام به بارداری صبر کنند. این دوره زمان لازم را برای نظارت بر عود زودهنگام سرطان فراهم می کند. برای کسانی که تحت درمان هورمونی هستند، پزشکان ممکن است به زنانی که می‌خواهند باردار شوند توصیه کنند که هورمون‌درمانی را کنار بگذارند.

بررسی‌ها نشان داده‌اند که بارداری و شیردهی پس از درمان سرطان پستان خطر عود سرطان را افزایش نمی‌دهد. با این حال، اگر قصد باردار شدن دارید، باید د مورد وضعیت شخصی خودتان با پزشکتان مشورت کنید.

نکته دیگر درباره زنان جوان دارای سرطان پستان این است که اگر قصد باردار شدن در آینده را دارند، پیش از شروع درمان درباره گزینه‌های حفظ باروری از پزشکشان پرسش کنند؛ این گزینه‌ها ممکن است شامل انجماد تخمک یا رویان باشند. گزینه ها ممکن است شامل انجماد تخمک یا جنین باشد.

همچنین بسیاری از زنان می توانند پس از درمان شدن سرطان پستان و باردارشدن به نوزادشان شیر بدهند، اگرچه ممکن است به امکان شیردهی به نوع جراحی و درمان دریافتی بستگی داشته باشد.

منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا