علم و فناوری

بررسی iOS 18 بدون هوش اپل

iOS 18 با وجود این که کاربران اندروید را به خنده وا می‌دارد، برای کاربران آیفون هیجان‌انگیز است.

هوم‌اسکرین متحول شده

بررسی iOS 18
Screenshot

اولین تغییری که پس از بوت شدن آیفون با iOS 18 مشاهده می‌کنید، توانایی جابجایی آیکن‌ها به‌صورت آزادانه در هوم‌اسکرین است. می‌‌دانم اندروید این ویژگی را از نسخه اول داشته اما در سیستم‌عامل بسته آیفون که هر سال کمی بازتر می‌شود، ویژگی جذابی تلقی می‌شود.

نکته جالب این است که پس از نشان دادن چینش جدید آیکن‌ها به همکارانم، اولین سوال این بود که چرا شبیه اندروید شده؟ این نشان می‌دهد که چقدر اپل نسبت به ارائه این ویژگی تاخیر داشته. البته از شرکتی که تا چند سال اجازه تغییر والپیپر را هم به کاربران نمی‌داد، چنین تاخیری بعید نیست.

اکنون اجازه دهید کمی از زیبایی ظاهری iOS 18 تعرف و تمجید کنم. دارک مود اکنون راه خود را به آیکن برنامه‌ها و بازی‌ها هم باز کرده و با فعال کردن این گزینه تمامی آیکن‌ها به نسخه تاریک‌تر تغییر پیدا می‌کنند. نکته جالب این است که برخی از اپلیکیشن‌های ایرانی نیز به‌خوبی با این تغییر کنار آمده و شکل و شمایل جذابی به‌خود می‌گیرند. به‌نظر می‌رسد خود سیستم‌عامل رنگ سفید پس‌زمینه اپلیکیشن‌ها را تیره کرده و از رنگ قالب اپلیکیشن برای لوگو استفاده می‌کند.

در iOS 18 شما این گزینه را نیز دارید تا رنگ آیکن‌ها را به کلی دگرگون کنید. مثلا می‌توانید طیف صورتی، سبز یا هر رنگ دیگری که خواستید را برای آن‌ها استفاده کرده البته تصور آیکن یوتوب با رنگ صورتی کمی سخت خواهد شد که شاید به آن عادت نکنید.

کنترل‌سنتری با الهام از شیائومی

بررسی iOS 18
Screenshot

تا سال‌ها عادت داشتم برند‌های چینی را به دلیل کپی‌برداری از iOS ملامت کنم. اما اکنون روزگار روی ناخوش خود را به من نشان داده و پس از اولین نگاه به کنترل‌سنتر تصور کردم با یکی از گوشی‌های شیائومی کار می‌کنم.

آیکن‌ها گرد شده و قابلیت تغییر ابعاد را در اختیار شما قرار می‌دهند. البته تعدد گزینه‌های قابل انتخاب به‌قدری زیاد است که ممکن است در نگاه اول گیج شوید. همچنین شما نمی‌دانید که هر آیکن چه سایزهایی را دارد و تنها با تست و احتمالا شکست در رسیدن به تنظیمات دلخواه متوجه ابعاد آن‌ها می‌شوید.

کنترل‌سنتر همچنین به صفحات مختلفی نیز مجهز شده. به‌‌صورت پیش‌فرض شما صفحه منتخب‌های خود را همان اول کار مشاهده می‌کنید، صفحه بعدی ویجت مخصوص به کنترل موزیک و صفحه بعدی مخصوص به تنظیمات ارتباطی است. البته این توانایی را دارید که جای صفحات را عوض یا آن‌ها را به کل پاک کنید. اما به دلیل همین چند صفحه‌ای بودن آن، ممکن است در سوایپ برای خروج به مشکل بخورید چون مانند گذشته اگر از فضای خالی برای سوایپ استفاده کنید، به صفحه بعدی می‌روید.

ماشین‌حساب جادویی!

بررسی iOS 18
Screenshot

شاید جذاب‌ترین ویژگی iOS 18 قابلیت «Math Notes» باشد. شما کافیست در هر یک از صفحات نوت یا انتخاب گزینه «Math Notes» از گزینه‌های ماشین‌حساب، به‌سادگی پیچیده‌ترین معادلات و نمودارهای ریاضی را حل کنید. البته پیشنهاد می‌کنم از قلم‌های یونیورسال که با تمامی گوشی‌ها سازگار هستند استفاده کنید چون ممکن است در تشخیص دست‌خط شما خطایی رخ دهد که در محاسبه نتیجه نهایی تاثیرگذار خواهد بود.

کار با این ویژگی بسیار ساده است. کافیست معادله مورد نظر خود را نوشته و جلوی آن یک مساوی قرار دهید تا جواب در کسری از ثانیه به شما نمایش داده یا برای مثال زیر چندین عدد خط بکشید تا مجموع آن‌ها محاسبه شود. پیشنهاد می‌کنم حتما با این ویژگی چند ساعتی وقت بگذرانید چرا که ارزش آن را دارد.

بشکن تانوس به سافاری آمده

بررسی iOS 18
Screenshot

قابلیت جدید بعدی که بی‌شباهت به مسدودکننده تبلیغات نیست اما در نفس با آن تفاوت‌هایی دارد، مخفی کردن آیتم‌های حواس‌پرت کن یا همان بشکن تانوس نام دارد. این گزینه به شما کمک می‌کند تا در حین مشاهده صفحات وب از شر تبلیغات مزاحم خلاص شوید. اما این مخفی کردن، همیشگی نیست و با رفرش صفحه مجدد نمایشگر شما از تبلیغات رنگارنگ پر خواهد شد.

هوش اپل؟ هنوز صبر کنید

می‌دانم منتظر چه هستید. هوش اپل با این آپدیت به دست کاربران آیفون‌های سازگار نخواهد رسید و برای تجربه دستپخت اپل باید تا پایان سال و فرارسیدن آپید‌ت‌های iOS 18.1 , iOS 18.2 صبر کنید. پس اجازه دهید بررسی ویژگی‌های هوش مصنوعی اپل را همزمان با انتشار آن منتشر کنم. تا آن موقع پیشنهاد می‌کنم اگر آیفون شما از Xr جدیدتر است، iOS 18 را نصب کنید و با گشت و گذار در محیط آن با ویژگی‌های ریز و درشت آن سر و کله بزنید. مثلا می‌تواند با چشم خودتان آیفون را کنترل کنید که چندان دقیق نیست یا اگر در حین کار با گوشی در ماشین در حال حرکت دچار حات تهوع می‌شوید، از گزینه مخصوص ضد تهوع آیفون بهره ببرید!

منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا