اجتماعی

ظفرقندی: حذف ارز ترجیحی منجر به بحران تجهیزات پزشکی خواهد شد

به گزارش ایرنا از وبدا، محمدرضا ظفرقندی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، روز شنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ در مراسم تکریم و معارفه معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت تأکید کرد که کاهش سهم سلامت از تولید ناخالص داخلی (GDP) تأثیر مستقیمی بر تأمین دارو و تجهیزات پزشکی خواهد داشت.

ظفرقندی با اشاره به وضعیت نامناسب تأمین دارو و تجهیزات پزشکی گفت: “امروز جوان ویلچرنشینی را جلوی در وزارت بهداشت ملاقات کردم که به دلیل کمبود دارو در رنج بود. چنین صحنه‌هایی برای جامعه سلامت ما دردناک است و باید با همدلی برای رفع این مشکلات تلاش کنیم.”

وی افزود: “سلامت همه افراد، بدون استثنا، ممکن است در معرض تهدید قرار گیرد. هیچ مقامی از مشکلات حوزه سلامت مصون نیست و ما باید برای رفع نارسایی‌های این حوزه تلاش کنیم.”

ظفرقندی به تجربه شخصی خود از نبود تجهیزات پزشکی اشاره کرد و گفت: “چندی پیش یکی از زنان نماینده مجلس که به نارسایی کلیه دچار بود، برای دیالیز نیاز به پرمیکت داشت، اما این وسیله در دسترس نبود و او چهار ساعت در اتاق عمل معطل ماند. اگر چنین مشکلی برای یک بیمار قلبی و عروقی رخ دهد، ممکن است جان بیمار را از دست بدهیم.”

وزیر بهداشت تأکید کرد که هدف اصلی در حوزه سلامت تأمین دارو و تجهیزات پزشکی برای مردم است و این امر بدون حمایت‌های لازم ممکن نخواهد بود. وی همچنین به اهمیت اقتصاد سلامت، بهره‌وری و نیروی انسانی به عنوان سه رکن اصلی نظام سلامت اشاره کرد و افزود: “اختصاص یک درصد ارزش افزوده و ۱۰ درصد درآمد حاصل از هدفمندی یارانه‌ها به حوزه سلامت اقدام اثربخشی بود، اما کمبود منابع مالی همچنان مشکلاتی ایجاد کرده است.”

ظفرقندی نسبت به حذف ارز ترجیحی برای تجهیزات پزشکی هشدار داد و گفت: “اگر در نیمه دوم سال ارز ترجیحی تجهیزات پزشکی نیز مانند دارو حذف شود، بیمارستان‌ها با کمبود جدی تجهیزات مواجه خواهند شد.”

وی در پایان بر اهمیت رضایت نیروی انسانی در حوزه سلامت تأکید کرد و گفت: “بدون رضایت پرستاران و کادر درمان، نمی‌توان انتظار داشت که مردم از خدمات سلامت راضی باشند. باید ساختار درستی در نظام سلامت ایجاد شود تا بهره‌وری بهینه از منابع و نیروی انسانی حاصل گردد.”

 

منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا