اجتماعی

لزوم تأسیس مراکز توانبخشی اختصاصی برای سالمندان

مصطفی شاه رضایی، متخصص ارتوپدی، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سلامت ایرنا بر لزوم تأسیس مراکز بازتوانی ویژه برای سالمندان پس از جراحی‌های ارتوپدی تأکید کرد و گفت: در سنین بالا، شکستگی‌ها و آسیب‌های جسمی ناشی از بیماری‌هایی همچون پوکی استخوان نیازمند مراقبت ویژه در دوران نقاهت هستند. وی افزود که هزینه‌های مراقبت پس از جراحی به دلیل طولانی بودن دوره درمان، برای سیستم درمانی و خانواده‌ها بار سنگینی دارد و شرکت‌های بیمه نیز نمی‌توانند همه هزینه‌ها را پوشش دهند.

شاه رضایی اظهار داشت که سالمندان بالای ۶۵ سال، معمولاً به دلیل طولانی بودن دوره نقاهت، نیازمند مراقبت‌های پس از جراحی هستند. او گفت: نگهداری این بیماران در بیمارستان‌ها، علاوه بر هزینه‌بر بودن، اغلب غیرممکن است و خانواده‌ها به دلیل سبک زندگی آپارتمان‌نشینی و شرایط شغلی قادر به پرستاری و مراقبت از آن‌ها در خانه نیستند.

این متخصص ارتوپدی پیشنهاد کرد که برای حل این مشکل، مراکز بازتوانی ایجاد شوند تا سالمندان پس از جراحی‌های ارتوپدی به این مراکز منتقل شده و دوران نقاهت خود را در آنجا سپری کنند. او تأکید کرد که این مراکز می‌توانند به حفظ عزت سالمندان کمک کنند و در عین حال فشار نگهداری و پرستاری از آنان را از دوش خانواده‌ها بردارند.

آرتروز؛ شایع‌ترین بیماری ارتوپدی در میان سالمندان

شاه رضایی همچنین با اشاره به شیوع آرتروز در میان افراد بالای ۵۵ سال، گفت: این بیماری فرسایشی که به خصوص در مفاصل زانو و لگن رخ می‌دهد، درد شدید و محدودیت حرکت ایجاد می‌کند و ممکن است باعث تغییر شکل مفاصل به حالت پرانتزی یا ضربدری شود.

وی در خصوص مشکلات ستون فقرات گفت: هرچند بیماری‌های مرتبط با انحراف و انحنا در ستون فقرات شیوع کمتری دارند، اما در صورت تشخیص زودهنگام می‌توان با روش‌های ساده آن‌ها را درمان کرد.

آمار شکستگی‌های ناشی از پوکی استخوان

بر اساس گزارش ایرنا، جمعیت سالمندان کشور بیش از ۱۰ میلیون نفر است و در میان جمعیت بالای ۵۰ سال، یک نفر از هر سه زن و یک نفر از هر پنج مرد، در طول عمر خود شکستگی استئوپروتیک را تجربه می‌کنند.

طبق آمار وزارت بهداشت، سالانه بیش از ۱۷۰ هزار شکستگی ناشی از پوکی استخوان در ایران ثبت می‌شود که ۲۰ تا ۵۰ درصد از شکستگی‌های لگن در سالمندان به فوت بیمار در سال اول منجر می‌شود. ارتقای آگاهی عمومی و پیشگیری و تشخیص زودهنگام از این بیماری می‌تواند نقش مهمی در کاهش عوارض پوکی استخوان در جامعه ایفا کند.

 

به گزارش ایرنا، شمار سالمندان کل کشور بیش از ۱۰ میلیون نفر است و در جمعیت بالای ۵۰ سال کشور، یک نفر از هر سه زن و یک نفر از هر پنج مرد شکستگی استئوپروتیک را در طول عمر خود تجربه خواهند کرد و ارتقای سطح آگاهی و نگرش و عملکرد افراد جامعه درباره این بیماری، عوامل موثر بر آن و راه‌های پیشگیری و تشخیص زودهنگام و درمان و مدیریت بیماری می‌تواند مدیریت پوکی استخوان و عوارض آن در جامعه را بهبود بخشد.

بر اساس گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سالیانه بیش از ۱۷۰ هزار شکستگی ناشی از پوکی استخوان در ایران رخ می‌دهد که در حدود ۲۰ تا ۵۰ درصد موارد شکستگی لگن در سالمندی، در سال اول بعد از شکستگی حتی به فوت بیمار منجر می‌شود.

منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا