اقتصادی

سرنوشت ۱.۴۶۳ میلیارد دلار ارز دارو چه شد؟

به گزارش خبرنگار تابناک، براساس آماربانک مرکزی، تولید مواد و محصولات شیمیایی ۱/۲ درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل و تولید دارو‌ها و فرآورده‌های دارویی شیمیایی و گیاهی ۷/۵ درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل کاهش داشته است این درحالی است که برای واردات مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی امسال ۱ میلیارد و ۴۶۳ میلیون دلار ارز تأمین شده است. 

سد تحریم ها مقابل واردات مواد اولیه و تجهیزات 

محمد علی باقری،  کارشناس حوزه سلامت و دارو در خصوص کاهش تولید دارو به خبرنگار تابناک گفت: بخش بزرگی از مشکلات صنعت دارو به تحریم ها بر می گردد چراکه مواد شیمیایی موجود در داروها کارکرد متفاوتی داشته و برخی از آنها در صنایع نظامی هم مورد استفاده قرار می گیرند به همین دلیل اتحادیه اروپا یا کشورهایی که ما با آنها در ارتباط هستیم نسبت به واردات این مواد اولیه سنگ اندازی می کنند. 

وی افزود:درتولید مواد اولیه بسیاری از فرآورده های دارویی پارافین نقش پررنگی دارد برای مثال تبدیل کردن پارافین صنعتی به دارویی هم هزینه های سرسام آور دارد و هم نیاز به تجهیزات مدرن دارد که به دلیل وجود تحریم ها واردات این تجهیزات غیرممکن است.

ارزهای دارویی که سراز جای دیگر درآوردند!

این کارشناس حوزه دارو قوانین دست و پاگیر و عدم نظارت سازمان های نظارتی را مشکل دیگر صنعت دارو خواند و بیان کرد: قوانین سختگیرانه سازمان های مرتبط مانند وزارت بهداشت و وزارت صنعت و همچنین نبود نظارت و رفتار سلیقه ای مسئولان موجب شده تا نظارت ها از استانی به استان دیگر متفاوت بوده یا در استان های مختلف توجیه اقتصادی نداشته باشد که  همین امر باعث می شود صنعتگر ثبات لازم برای رعایت دستورالعمل دارو و فرآورده هایش را نداشته باشد. از سوی دیگر بارها شنیده شده که واردکنندگان ارز دارویی را گرفته اما ارزها سر از جای دیگر درآوردند. 

باقری به وجود مافیا دراین صنعت اشاره کرد و ادامه داد: متاسفانه مافیای قدرت درهمه جای صنعت دارو ریشه دوانده و اکثر دست اندرکارانی که اتفاقا صدور مجوزها تحت اختیارشان است در واردات دارو هم نقش دارند و اجازه تولید برخی از داروها را در داخل کشور را نمی دهند .

سازمان غذا و دارو پاسخگو باشید

این کارشناس حوزه دارو عملکرد سازمان غذا و دارو را به عنوان نهاد نظارتی ضعیف دانست و تصریح کرد: سازمان غذا و دارو به عنوان نهاد نظارتی که از روند تولید، توزیع و عرضه دارو اطلاع کامل دارند و آمار مربوط به تعداد واردکنندگان دارو و میزان ارز مصرفی آنها، اسامی داروهایی که باید وارد شود و شبکه توزیع و پخش آن را زیر ذره بین دارد، باید پاسخگو بسیاری از مسائل از جمله اینکه چرا تولید دارو نسبت به سال گذشته کاهش چشمگیری داشته و افراد در پیدا کردن دارو معضلاتی دارند، باشند.

 

لازم به تاکید است، پیگیری های خبرنگار تابناک برای ارتباط با رییس سازمان غذا و دارو به جایی نرسید و محمد هاشمی، سخنگوی سازمان غذا و دارو نیز حاضر به پاسخگویی دراین خصوص به تابناک نشد. 

 

منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا