فرهنگی و هنریسینما

«حماسه پروانه» در حضور سید عباس صالحی

آیین رونمایی از فیلم مستند “حماسه پروانه” با حضور سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت چهاردهم، و جمعی از اهالی هنر، نمایندگان ادیان، سفرای کشورهای مختلف و شخصیت‌های شناخته شده‌ای چون آیت‌الله مصطفی محقق داماد، حسین رفیعی و بهزاد خلج، در تالار وحدت برگزار شد.

این مراسم با پخش سرود ملی و قرائت آیاتی از قرآن کریم آغاز شد و پس از آن، حمیدرضا دشتی با خیرمقدم‌گویی، از رئیس خانه ای‌بی برای سخنرانی دعوت کرد. سید حمیدرضا هاشمی گلپایگانی، رئیس خانه ای‌بی، در سخنرانی خود به مشکلات بیماران مبتلا به ای‌بی اشاره کرد و از تجربه شخصی خود با دخترش که به این بیماری مبتلا است، سخن گفت. او با تأکید بر درک عمیق خانواده‌ها از این بیماری و مشکلات ناشی از آن، به تحریم‌هایی که مانع دسترسی بیماران به پانسمان‌های مخصوص می‌شود، اشاره کرد.

علیرضا محمدی، کارگردان مستند “حماسه پروانه”، نیز درباره انگیزه‌های خود برای ساخت این مستند صحبت کرد و از درد و رنج بیماران پروانه‌ای به عنوان محرک اصلی ساخت این اثر یاد کرد. او بیان کرد که این مستند در آینده به صورت مستقل پخش خواهد شد و برنامه‌هایی برای نمایش آن در خارج از کشور نیز در نظر گرفته شده است.

در ادامه، حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی محقق داماد به اهمیت حق سلامت به عنوان یکی از اصلی‌ترین حقوق بشر اشاره کرد و بر لزوم دسترسی همگانی به دارو و خدمات پزشکی تأکید کرد. او تحریم‌هایی که منجر به محرومیت بیماران از دارو می‌شوند را نقض آشکار حقوق بشر دانست.

در پایان این مراسم، از سید مصطفی محقق داماد با تابلویی که توسط یک بیمار مبتلا به ای‌بی نقاشی شده بود، تقدیر به عمل آمد و مستند “حماسه پروانه” برای اولین بار به نمایش درآمد.

این رویداد نه تنها بازگشت سید عباس صالحی به وزارت ارشاد را نشان داد، بلکه توجه و تمرکز جامعه هنری و فرهنگی را به مشکلات بیماران پروانه‌ای و موانع پیش روی آن‌ها به نمایش گذاشت.

منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا