سلامت و پزشکی

تاثیر داروهای ضد چاقی جدید به ترک سیگار

به گزارش همشهری آنلاین پژوهش جدیدی که در ژورنال «سالنامه‌های پزشکی داخلی» (Annals of Internal Medicine) منتشر شده است، نشان می‌دهد که سماگلوتاید، دارویی که معمولاً برای درمان دیابت نوع ۲ استفاده می‌شود، ممکن است در ترک سیگار نیز مؤثر باشد. این پژوهش که توسط «موسسه ملی سوءمصرف مواد» (NIDA) در آمریکا انجام شده است، سوابق بهداشتی حدود ۲۲۳۰۰۰ نفر را که اخیراً شروع به مصرف داروهای ضد دیابت از جمله سماگلوتاید کرده بودند، بررسی کرده است. نتایج نشان می‌دهد که افرادی که سماگلوتاید مصرف می‌کنند، کمتر از افرادی که از داروهای دیگر استفاده می‌کنند، به اختلال مصرف دخانیات مبتلا می‌شوند یا نیاز به مشاوره برای ترک سیگار پیدا می‌کنند.

این یافته‌ها قطعیت استفاده از سماگلوتاید برای ترک سیگار را تأیید نمی‌کند، اما پیشنهاد می‌کند که ممکن است این دارو بتواند به عنوان یک روش درمانی بالقوه برای وابستگی به نیکوتین مورد بررسی بیشتر قرار گیرد.

ارتباط داروهای کاهش وزن با ترک سیگار:

کارشناسان هنوز دقیقاً نمی‌دانند که چگونه داروهای آگونیست گیرنده GLP-۱، مانند سماگلوتاید، بر اعتیاد به سیگار تأثیر می‌گذارند. بررسی‌های حیوانی نشان می‌دهد که این داروها با جلوگیری از پیام‌رسانی‌های دوپامین در مغز، ممکن است سیستم پاداش مغز را تحت تأثیر قرار دهند. این سیستم پاداش مغزی نقش مهمی در ایجاد لذت و وابستگی به مواد دارد.

اهمیت یافته‌ها:

سیگار کشیدن نه تنها خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهد، بلکه خطر عوارض بدتر آن را نیز بیشتر می‌کند. از آنجا که سیگار کشیدن و اضافه‌وزن دو عامل خطر اصلی قابل‌پیشگیری برای بیماری‌های جدی مانند سرطان و بیماری‌های قلبی هستند، یافته‌های این پژوهش می‌تواند برای افراد دیابتی که برای ترک سیگار مشکل دارند، اهمیت زیادی داشته باشد. سماگلوتاید ممکن است با کمک به کاهش وزن و همچنین کاهش هوس سیگار کشیدن، یک روش دوگانه برای کمک به این افراد باشد.

محدودیت داروهای فعلی ترک سیگار:

در حال حاضر، درمان‌های موجود برای ترک سیگار، از جمله داروهای بوپروپیون و وارنیکلین و محصولات نیکوتینی، چندان مؤثر نیستند. بیش از نیمی از افراد پس از استفاده از این درمان‌ها به سیگار کشیدن باز می‌گردند. بنابراین، نیاز به روش‌های درمانی بهتر برای ترک سیگار بسیار احساس می‌شود.

این پژوهش‌ها می‌تواند راهگشای مطالعات و تحقیقات بیشتری برای تأیید و توسعه داروهای مؤثرتر در کمک به ترک سیگار باشد.

منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا