سیاسی

“سوءمدیریت‌های گذشته عامل اصلی جهش بی‌سابقه قیمت مسکن”

نماینده مردم قم در مجلس با انتقاد از عملکرد گذشته فرزانه صادق در دوره‌های مدیریتی شهرسازی، گفت: متأسفانه سیاست‌های تعیین شده آنقدر انقباضی بوده که تهران رتبه نخست افزایش قیمت مسکن را در میان ۱۵۰ پایتخت و کلانشهر دنیا به خود اختصاص داده است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم،محمدمنان رئیسی، نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، در نشست علنی نوبت عصر امروز دوشنبه مجلس، در مخالفت با برنامه‌های فرزانه صادق، وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، اظهار داشت: به‌عنوان کسی که بیش از ۱۵ سال از عمر خود را صرف مسائل مسکن و شهرسازی کرده‌ام، نگرانی جدی خود را از سیاست‌های ناشی از کارنامه خانم صادق ابراز می‌کنم.

وی با اشاره به سابقه خانم صادق به‌عنوان دبیر شورای عالی شهرسازی، افزود: متأسفانه طی دو سال متوالی که وی در این سمت حضور داشت، رشد قیمت مسکن در کلانشهر تهران به رتبه نخست در میان ۱۵۰ پایتخت کشورهای دنیا رسید. او تأکید کرد که این افزایش قیمت به دلیل سیاست‌های نادرست در حوزه زمین بوده که توسط شورای عالی شهرسازی تعیین شده است.

رئیسی با اشاره به تفاوت قابل‌توجه بین هزینه متوسط ساخت مسکن و قیمت فروش آن در تهران، تصریح کرد: در حال حاضر، هزینه متوسط ساخت یک مترمربع مسکن در تهران حدود ۱۵ میلیون تومان است، در حالی که قیمت فروش آن به ۱۰۰ میلیون تومان می‌رسد. این تفاوت ۸۵ میلیونی ناشی از سهم زمین و رانت زمین است که به‌عنوان مسئولیت شورای عالی شهرسازی تلقی می‌شود.

نماینده مردم قم در ادامه افزود: عملکرد مدیریتی ما در کشوری که از نظر مساحت به‌اندازه ۱۵ کشور اروپایی است، چنان انقباضی بوده که پایتخت ما رتبه نخست افزایش قیمت مسکن در سطح کلانشهرهای دنیا را به خود اختصاص داده است. وی با اشاره به رشد بی‌سابقه قیمت زمین نسبت به تورم عمومی کشور، عنوان کرد: رشد نرخ دلار در ۳۰ سال اخیر حدود ۳۶۰ برابر، طلا ۲۸۰۰ برابر و زمین ۳۶۰۰ برابر بوده است.

رئیسی همچنین به تضاد در سیاست‌های جمعیتی و مسکن اشاره کرد و گفت: از یک سو، قانون جوانی جمعیت و خانواده را تصویب می‌کنیم، اما از سوی دیگر هزاران نفر در نوبت تحقق وعده‌های ما باقی می‌مانند. وی تأکید کرد: زمین‌های این کشور متعلق به مردم است و نباید با سوءمدیریت، این منابع ارزشمند را به خطر بیندازیم.

وی با اشاره به مصوباتی که در دوره‌های مدیریتی خانم صادق ابلاغ شده است، به نمونه‌ای از شهر میبد اشاره کرد که ابلاغیه‌ای برای الحاق اراضی جهت نهضت ملی مسکن با شرط حداقل تراکم ۵۰ واحد در هکتار صادر شده که به معنای زندگی ۱۶۰ نفر در هکتار است. رئیسی خاطرنشان کرد: این میزان تراکم حتی بیشتر از تراکم تهران با ۱۵۰ نفر در هکتار است و منجر به تغییر سبک زندگی مردم در مناطقی مانند میبد می‌شود.

رئیسی در پایان، با اشاره به مشکلاتی که در شهر پردیسان قم به وجود آمده، بیان کرد: طلاب مجبورند در آپارتمان‌هایی با متراژهای کوچک زندگی کنند و در بیابان‌های اطراف تهران رها شده‌اند. وی خواستار توجه بیشتر به آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی ناشی از این مشکلات شد و تاکید کرد که این مسائل باید با مدیریت صحیح و کارآمد حل شوند.

 منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا