سبک زندگی

انتخاب بین ماهی شمال و جنوب؛ مزایا و نکات بهداشتی خرید

همشهری آنلاین – آرش نهاوندی: تنوع آبزیان و ماهی‌ها در دریاهای شمال و جنوب ایران بسیار فراوان است، اما کیفیت و طعم ماهی‌های شمال و جنوب کشور با یکدیگر تفاوت دارد. بسیاری از افراد بر این باورند که ماهی‌های شمال طعم و مزه بهتری دارند، در حالی که برخی دیگر معتقدند فواید ماهی‌های جنوب بیشتر است.

دکتر محمدعلی باقری، متخصص تغذیه، در گفت‌وگو با همشهری آنلاین درباره ارزش غذایی ماهی‌های جنوب کشور توضیح داد: «ارزش غذایی ماهی‌ها به کیفیت آبی که در آن پرورش داده می‌شوند بازمی‌گردد. معمولاً ماهی‌های آب‌های شور به دلیل غنی بودن این آب‌ها از املاح، دارای ارزش غذایی بالاتری هستند. املاح و عناصری که در ارزش غذایی مؤثر هستند، بیشتر در آب‌های دریاهای آزاد و اقیانوس‌ها دیده می‌شوند. البته ماهی‌های اقیانوسی از نظر ارزش غذایی بالاتر از ماهی‌های دریاهای آزاد هستند.»

او در توضیح تفاوت آب‌های دریای شمال با جنوب گفت: «در دریای خزر در شمال ایران، تلورانس محدودی از عناصر ضروری و معدنی داریم. اما در آب‌های جنوب، به دلیل اتصال به آب‌های آزاد و اقیانوس‌ها، گستردگی طیف عناصر مؤثر در ارزش غذایی نسبت به دریای شمال بیشتر است.»

دکتر باقری با اشاره به عناصر مؤثر و ضروری در آب‌های جنوب افزود: «در آب‌های جنوب، فلزات قلیایی مانند منیزیم و کلسیم به وفور دیده می‌شوند. ترکیبات لیتیوم و پتاسیم نیز از عناصر ضروری در این آب‌ها هستند. ماهی‌هایی که در این محیط‌ها زیست می‌کنند، معمولاً غنی از املاح و عناصر مؤثر و ضروری در ارزش غذایی هستند.»

این متخصص تغذیه در ادامه درباره ماهی‌های شمال گفت: «ماهی‌های شمال از نظر پروتئین بسیار غنی هستند و از ماهی‌های جنوب خوشمزه‌ترند. اما عناصر ضروری و مؤثر در ارزش غذایی آن‌ها کمتر از ماهی‌های جنوب است.»

دکتر باقری همچنین به تأثیر آلاینده‌های فاضلاب بر کیفیت ماهی‌ها اشاره کرد و گفت: «دریای خزر به آب‌های آزاد دسترسی ندارد و به دلیل سرریز شدن آب فاضلاب به این دریا، آلودگی در مناطق نزدیک به این سرریزها انباشته شده است. آلودگی آب دریا می‌تواند بر کیفیت ماهی‌ها و آبزیان آن تأثیر بگذارد. این مسأله حساسیت زیادی به‌ویژه در نزدیکی کرانه‌های دریاهای جنوب و مناطقی که حالت باتلاقی دارند، ایجاد می‌کند.»

 

منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا