سلامت و پزشکی

“تأثیر مخرب آلودگی هوا بر موفقیت بارداری‌های آی‌وی‌اف”

به گزارش همشهری آنلاین، آی‌وی‌اف (لقاح آزمایشگاهی) یک فناوری کمک به باروری است که با استفاده از داروها و روش‌های جراحی، تخمک را در خارج از بدن بارور کرده و سپس تخمک بارور شده را در رحم زن قرار می‌دهند.

پژوهشگران در یک مطالعه جدید به بررسی تأثیر آلودگی هوا بر ۳۶۰۰ مورد انتقال رویان‌ منجمد شده، ایجاد شده بوسیله آی‌وی‌اف، به رحم مادر در شهر پرث استرالیا طی هشت سال پرداختند. این بررسی بر میزان قرار گرفتن زنان در معرض ذرات ریز کمتر از ۱۰ میکرومتر (PM10) آلاینده هوا در دو هفته منتهی به گردآوری تخمک برای آی‌وی‌اف تمرکز داشت. نتایج نشان داد که در مواردی که میزان قرار گرفتن در معرض این ذرات ریز آلاینده بیشتر بود، احتمال تولد زنده تا 38 درصد کاهش می‌یابد.

سباستین لترسیچ، سرپرست این گروه پژوهشی، گفت: “این اولین بررسی است که از چرخه‌های انتقال رویان منجمد در آی‌وی‌اف برای تحلیل جداگانه اثرات قرار گرفتن مادران در معرض آلاینده‌های هوا در طول رشد تخمک‌ها و در حوالی زمان انتقال رویان و اوایل بارداری استفاده شده است. بنابراین، ما می‌توانیم ارزیابی کنیم که آیا آلودگی هوا روی خود تخمک‌ها تأثیر می‌گذارد یا بر مراحل اولیه بارداری.”

پژوهشگران تأکید کردند که تأثیر منفی آلودگی هوا بر تولد زنده پس از آی‌وی‌اف، حتی در شرایطی مشاهده شد که کیفیت کلی هوا در شهر پرث در طول دوره مطالعه “عالی” بوده است. به گفته لترسیچ، حتی در مناطقی با کیفیت هوای استثنایی که میزان آلودگی هوا به ندرت از حد مجازهای بین‌المللی فراتر می‌رود، همچنان یک همبستگی منفی قوی بین میزان آلودگی هوا و میزان تولد نوزاد زنده در چرخه‌های انتقال رویان منجمد وجود دارد.

آلودگی هوا به عنوان یکی از عوامل خطرزای عمده برای سلامت جهانی شناخته می‌شود و تخمین زده می‌شود که سالانه باعث حدود چهار میلیون مرگ زودرس در جهان می‌شود. علاوه بر این، آلودگی هوا می‌تواند طیف وسیعی از عوارض بهداشتی مانند بیماری‌های قلبی و ریوی را نیز به همراه داشته باشد.

یافته‌های این مطالعه که در ژورنال Human Reproduction منتشر شده است، بر خطرات آلودگی هوا برای سلامت باروری تأکید می‌کند.

 

منبع: گاردین

منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا