فرهنگی و هنری

لزوم تقویت قوانین و حمایت‌های فرهنگی برای تنظیم‌گری شبکه نمایش خانگی؛ بازدید عضو کمیسیون فرهنگی مجلس از نمایشگاه ساترا

به گزارش ایرنا و به نقل از سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا)، سید علی یزدی‌خواه، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، پس از بازدید از نمایشگاه دائمی ساترا بر اهمیت تدوین قوانین تکمیلی برای تنظیم‌گری شبکه نمایش خانگی تأکید کرد.

یزدی‌خواه در این بازدید بیان کرد که شفافیت نمایشگاه ساترا، نیاز به قوانین تکمیلی مرتبط با این حوزه را بیشتر از گذشته روشن کرده است و پیشنهاد داد که تمام اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس از این نمایشگاه بازدید کنند تا با اقدامات ساترا و خلأهای قانونی موجود در این زمینه بیشتر آشنا شوند.

وی در خصوص ضرورت همکاری قوه قضاییه با ساترا برای رعایت آیین‌نامه‌های محتوایی در شبکه نمایش خانگی تصریح کرد: «با توجه به اینکه کشور ما خانواده‌محور است، هیچ خانواده‌ای نمی‌پذیرد که محتوای نامناسب در دسترس اعضایش قرار بگیرد. بنابراین، باید همزمان در حوزه‌های سلبی و ایجابی به دنبال بهبود و ارتقای سلامت کیفیت محصولات رسانه‌های فراگیر و شبکه نمایش خانگی باشیم. ساترا در حوزه ایجابی موفق عمل کرده، اما برای تنظیم‌گری بهتر نیاز به کمک مجلس و قوه قضائیه دارد.»

یزدی‌خواه همچنین به تمهیدات مجلس دوازدهم برای ارتقای بودجه فرهنگی اشاره کرد و افزود: «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ساترا بر اساس برنامه هفتم توسعه و بودجه سال جاری، می‌توانند با همکاری مشترک از تولیدات فاخر در سکوهای صوت و تصویر فراگیر و شبکه نمایش خانگی حمایت کنند.»

وی با تشکر از تلاش‌های ساترا در سال‌های اخیر، تصریح کرد که خلأهای قانونی شفاف‌تری پس از بازدید مشخص شدند و نیاز به قوانین جدید بیش از پیش احساس می‌شود. او استفاده از تسهیلات تشویقی برای پلتفرم‌های محتوایی را یکی از مهمترین راه‌های جلوگیری از توسعه محتوای نامناسب برشمرد و تأکید کرد که با حمایت‌های قانونی می‌توان تولیدکنندگان را به سمت تولید محتوای مناسب سوق داد.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس همچنین اشاره کرد که تخصیص یک درصد از بودجه شرکت‌های دولتی به کارگروه فرهنگی دولت بر اساس مصوبه برنامه توسعه هفتم، منابع فرهنگی کشور را به بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان افزایش داده است. بخشی از این بودجه می‌تواند با هماهنگی ساترا و سازمان صدا و سیما به محتوای مناسب و مشوق‌های فرهنگی تبدیل شود.

 

منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا