سیاسی

جزئیات مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا تشریح شد

به گزارش تابناک به نقل از فارس، نشست خبری سخنگوی وزارت خارجه به همراه سه تن از معاونان این وزارتخانه، به منظور ارائه گزارش عملکرد دستگاه سیاست خارجی در دولت سیزدهم برگزار شد.

رضا نجفی، معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه، روز دوشنبه اول مرداد ماه، در نشست خبری با خبرنگاران در محل نمایشگاه “یک هزار و ۲۰ روز تلاش جهادی: فراز‌هایی از دستاورد‌های سیاست خارجی”، به تشریح اقدامات این معاونت در سه سال گذشته پرداخت.

وی اظهار داشت: در دولت سیزدهم، در مجمع عمومی سازمان ملل، رئیس‌جمهور شهید به همراه تیم سیاست خارجی حضور فعالی داشتند. سخنرانی‌های شهید رئیسی در سازمان ملل از جمله سخنرانی‌های ماندگار است، به ویژه آنجا که عکس سردار شهید قاسم سلیمانی و قرآن را به دست گرفتند.

نجفی افزود: شهید امیرعبداللهیان علاوه بر شرکت در مجمع عمومی، در مجامع دیگری نیز شرکت کرد و در نشست‌های شورای امنیت حضور یافت.

وی ادامه داد: علاوه بر حضور در سازمان ملل، به سازمان‌های منطقه‌ای، به‌خصوص سازمان همکاری اسلامی اهمیت ویژه‌ای داده‌ایم. موضوع فلسطین در چند ماه گذشته سرلوحه و دستور کار وزارت خارجه بوده است. ایران مبتکر برگزاری اجلاس ویژه سازمان همکاری اسلامی بود که این اجلاس و اجلاس سران نیز در ریاض برگزار شد و برای اولین بار پس از سال‌ها، فرصتی فراهم شد تا رئیس‌جمهور ایران با بن سلمان، ولی عهد عربستان ملاقات کند.

این دیپلمات ارشد به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری اشاره کرد و گفت که ایران یکی از کشورهای فعال در این خصوص بود. وی افزود: مواضع ایران در خصوص فلسطین و اوضاع جاری در غزه بیان شد و درخواست‌هایی که مطرح کردیم با رای مشورتی صادر شده همخوانی دارد.

نجفی افزود: اقامه دعوی علیه کانادا از دیگر اقداماتی بود که در این مدت انجام شده است. همچنین، دو مورد دعوی حقوقی علیه آمریکا داریم که به‌صورت فعال پیگیری و آرای آن صادر شده است.

معاون وزیر خارجه بیان کرد: استفاده از ظرفیت سازمان تعامل و اعتمادسازی در آسیا (سیکا)، که اجلاس سران آن در قزاقستان برگزار شد و شهید رئیسی در آنجا حضور یافت و مواضع کشور را تشریح کرد، از دیگر اقدامات این مدت بود. این مجموعه قرار است به یک سازمان بین‌المللی تبدیل شود و ما در روند مذاکرات آن حضور فعالی داریم.

وی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی عضو این سازوکار است، اظهار داشت: این رژیم در اجلاس‌ها حضور پیدا نمی‌کند و ما با حضور فعال خود، آن را منزوی کرده‌ایم.

در خصوص مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا درباره احیای برجام در عمان، نجفی گفت: ایران از ابتدا به توافق پایبند بود و تمامی تعهدات خود را اجرا کرد. مشکل از زمانی آغاز شد که دولت ترامپ به‌صورت غیرقانونی از برجام خارج شد و تحریم‌ها را بازگرداند. مذاکرات عمان به‌صورت غیرمستقیم ادامه داشته و همچنان ادامه دارد، اما طرف مقابل به دلیل مسائل داخلی و بحث انتخابات آمادگی لازم را ندارد.

وی افزود: دارایی‌های ایران در خارج از کشور از حالت انجماد خارج شده و تمامی اموالمان قابل استفاده است. البته برخی موانع به تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی آمریکا برمی‌گردد، اما در این دولت مقدار زیادی از اموالمان مورد استفاده قرار گرفته است.

نجفی همچنین درباره برگزاری مراسم تحلیف گفت: مراسم تحلیف برای نهم مرداد در محل مجلس شورای اسلامی تعیین شده و دعوتنامه‌ها ارسال شده است. پیش‌بینی ما این است که مراسم تحلیف به لحاظ بعد بین‌المللی بازتاب خوبی داشته باشد و فرصتی برای دولت جدید باشد تا دیدگاه‌های اولیه خود را با مقامات و سران دیگر کشورها مطرح کند.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد که مراسم تحلیف به خوبی برگزار شود و بازتاب مثبتی داشته باشد.

 

منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا