فرهنگی و هنری

دوگانگی‌های فرهنگی در حکمرانی به جامعه آسیب رسانده است

به گزارش ایرنا از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، جلسه هیات امنای بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یکشنبه ۳۱ تیر ۱۴۰۳ برگزار شد. در این جلسه، گزارشی از عملکرد سال گذشته این بنیاد ارائه شد و وزیر فرهنگ ضمن تسلیت ایام عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) یاد و خاطره شهید رئیسی را گرامی داشت.

نقش تنظیم‌گری بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر نقش تنظیم‌گری بنیاد بازی‌های رایانه‌ای و تمرکز بر تولید بازی‌ها، اظهار داشت: «در موضوع بازی‌ها، فهم مشترکی با دوستان داریم که تولید بازی یکی از حوزه‌های اصلی و راهبردی است.»

آمار بازیکنان و اهمیت بازی‌های رایانه‌ای

اسماعیلی با اشاره به جامعه آماری ۳۴ میلیون بازیکن در کشور، تصریح کرد: «حدود پنج میلیون نفر از این تعداد، بازیکن حرفه‌ای هستند که بیش از ۲۱ ساعت در هفته بازی می‌کنند. اگرچه ممکن است استقبال از بازی‌ها به عنوان تهدید انگاشته شود، اما ما به اصول اجتهادی پیش‌برنده و پویای شیعی تکیه داریم که امکان هم‌نشینی و تصرف در ابداعات جدید بشری را به ما می‌دهد. بنابراین به این حوزه به عنوان فرصت نگاه می‌کنیم.»

استفاده از دستاوردهای جدید بشری

وزیر فرهنگ افزود: «انقلاب اسلامی و اصل سوم قانون اساسی ما را موظف کرده تا از دستاوردهای جدید بشری در مسیر درست استفاده کنیم. بر همین اساس، به این مسأله توجه داریم که باید به این حوزه به عنوان فرصت نگاه کنیم.»

توجه به بسترهای رشد حوزه بازی‌های رایانه‌ای

اسماعیلی با بیان اینکه عده‌ای سالیان سال تعارض علم و دین را مطرح می‌کردند، ادامه داد: «ما نظریه‌پردازان بزرگی در جمهوری اسلامی داریم که این بحث را حل کرده‌اند. در دولت دینی که داعیه نظام‌سازی دارد، باید به همه مسائل با هم توجه شود. در این مدت تلاشمان بر این بوده تا بسترهای رشد این حوزه را فراهم کنیم. یکی از اقداماتی که در همین راستا انجام شد، توجه به مسائل مربوط به بودجه بود. در سال اول، دغدغه زیادی در مورد بودجه وجود داشت، اما امروز ۵۰۰ میلیارد تومان برای تولید بازی در نظر گرفته‌ایم.»

توسعه بازی‌های رایانه‌ای و حمایت از صنایع فرهنگی

وزیر فرهنگ تصریح کرد: «بخش عمده‌ای از شهر جهانی نوآوری و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی و خلاق کشور می‌تواند به توسعه بازی‌ها اختصاص یابد. تلاش کردیم کارهای بر زمین مانده را با سرعت دادن به امور به اتمام برسانیم، به عنوان مثال سند ملی هنرهای تجسمی و سند سینما در دستور کار قرار دارد.»

حکمرانی فرهنگی و نقش شورای عالی انقلاب فرهنگی

اسماعیلی تأکید کرد: «برای گسترش حکمرانی فرهنگی لازم است و مغفول مانده را در دستور کار قرار دادیم. نقش شورای عالی انقلاب فرهنگی را به عنوان نهادی سیاست‌گذار برای اجرای راهبردها و مدیریت فرهنگی تقویت کردیم.»

اهمیت فرهنگ در نظام امامت و امت

وی افزود: «فرهنگ از حوزه‌های بلافصل نظام امامت و امت است و مسائل فرهنگی باید مطابق با سیاست‌های کلی و راهبری کلان امام جامعه تنظیم شود. بسیاری از آیین‌نامه‌ها که باید در دولت تصویب می‌شد، به دلیل نگرانی از تغییر دولت‌ها و نوع سیاست‌ها، در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رساندیم.»

اهمیت نظارت دولت دینی بر فرهنگ

وزیر فرهنگ با تأکید بر اینکه حاکمیت دولت دینی باید ابزارهای نظارتی را در اختیار داشته باشد، تصریح کرد: «در انقلاب اسلامی و نگاه دینی است که فرهنگ مولفه‌ای بنیادین محسوب می‌شود.»
 
منبع


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا