سیاسی

ایران به عنوان شریک راهبردی به بریکس پیوست

به گزارش تابناک به نقل از فارس، علی باقری، سرپرست وزارت امور خارجه، در جلسه هیات دولت اظهار داشت: «مجموعه بریکس بزرگ‌ترین سازوکار تجاری خارج از چهارچوب یک‌جانبه‌گرایی به‌حساب می‌آید و امروز ایران به‌عنوان یک شریک راهبردی در کنار سایر اعضای بریکس قرار گرفته است.»

باقری در این جلسه در خصوص عملکرد دستگاه دیپلماسی دولت سیزدهم گفت: «دولت آیت‌الله رئیسی در شرایط سیال نظام بین‌الملل وارد عرصه شد. پیش از این، نظام بین‌الملل ثبات نسبی داشت، اما در مقطع اخیر نبودِ قدرت محوری در سازوکارهای بین‌المللی شرایط ویژه‌ای را در مناسبات بین‌المللی ایجاد کرده است.»

وی افزود: «این شرایط می‌توانست هم فرصت و هم تهدید برای ما ایجاد کند، اما دولت سیزدهم با رویکرد تنوع راهبردی در سیاست خارجی، چابکی و بالندگی به سیاست خارجی کشور بخشید. نتیجه این رویکرد این است که در طول سه سال گذشته کشور هیچگاه با بن‌بست مواجه نشده است.»

سرپرست وزارت امور خارجه با اشاره به نقش فعال جمهوری اسلامی ایران در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی بیان کرد: «در عرصه سیاست خارجی دولت سیزدهم، ما توانستیم عنصری فعال باشیم و نه بازیگری منفعل. سیاست خارجی دولت چند محور را دنبال کرده که مهم‌ترین ویژگی آن اجماعی بودن و عدم معارضت است.»

باقری ادامه داد: «مهم‌ترین محور سیاست خارجی دولت سیزدهم بحث همسایگی است که در دولت چهاردهم نیز ادامه خواهد داشت. پس از مراسم تحلیف آیت‌الله رئیسی، موضوع اعتماد متقابل میان ایران و کشورهای مختلف مدنظر رئیس جمهور بود و این رویکرد منجر به بهبود روابط ایران با کشورهای همسایه و منطقه شد. همچنین در این مدت شاهد غلبه فضای همکاری بر رقابت در میان کشورهای منطقه بوده‌ایم.»

وی عنوان کرد: «یکی دیگر از زیر راهبردهای دولت آیت‌الله رئیسی در عرصه سیاست خارجی، تشکیل ائتلاف‌های چندجانبه کوچک بود که کارکردهای خوبی برای ما داشته است. همچنین ایجاد معادله توازن میان محیط فرهنگی، سیاسی و امنیتی اطراف ایران نیز اهمیت ویژه‌ای داشته است. ما ۱۵ کشور همسایه داریم که از نظر فرهنگی، سیاسی و اقتصادی با سایر کشورها متفاوت هستند. با اجرای مناسب سیاست همسایگی، در شرایطی که برخی بازیگران و تروریست‌ها تلاش کردند تنش و تهدیدات زیادی برای ایران ایجاد کنند، ما توانستیم شرایط مطلوب و رو به جلویی را در تحولات منطقه‌ای ایجاد کنیم.»

سرپرست وزارت امور خارجه تاکید کرد: «یکی دیگر از نکات مهم در عرصه سیاست خارجی دولت سیزدهم، تاکید بر مسئله چندجانبه‌گرایی در نظام بین‌الملل است. حتی خود آمریکایی‌ها هم به این نتیجه رسیده‌اند که یک‌جانبه‌گرایی نه تنها راهکار نیست، بلکه بن‌بست است و آمریکا در عمل نشان داده که نمی‌تواند معضلات جامعه جهانی را حل کند و خودش به یک معضل تبدیل شده است.»

باقری در پایان خاطرنشان کرد: «سیاست تاکید بر چندجانبه‌گرایی از آغاز دولت سیزدهم با الحاق ایران به سازمان همکاری شانگهای آغاز شد و عضویت ما در بریکس نیز یکی دیگر از نتایج هوشمندی سیاست خارجی دولت سیزدهم و شخص رئیس‌جمهور به شمار می‌آید. مجموعه بریکس بزرگ‌ترین سازوکار تجاری خارج از چهارچوب یک‌جانبه‌گرایی است و امروز ایران به‌عنوان یک شریک راهبردی در کنار سایر اعضای بریکس قرار گرفته است.»
 
 
منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا