سیاسی

مخالفت ایران با دخالت‌های خارجی در روابط ارمنستان

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، مهدی سبحانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان، در مصاحبه‌ای با رادیو آزادی ارمنستان اظهار داشت: ما به تصمیم ارمنستان برای توسعه روابط خارجی خود احترام می‌گذاریم، اما دخالت عده‌ای به بهانه دموکراسی و اصلاحات در روابط ارمنستان با ایران را نمی‌پذیریم. وی تاکید کرد: ما نمی‌خواهیم فضایی در ارمنستان ایجاد شود که دروغ‌هایی علیه ایران مطرح شود. اخیراً هیأتی از آمریکا به ایروان آمده و رئیس این هیأت در مجلس ملی ارمنستان اظهارات نادرستی درباره ایران مطرح کرد، مدعی شد که ایران می‌خواهد دموکراسی را در ارمنستان تضعیف کند؛ این یعنی چه؟

سفیر ایران افزود: دموکراسی مطرح شده از سوی آمریکا به این معناست که هر کس منافع آن‌ها را تأمین کند، دموکرات است و هر کس که منافعشان را تأمین نکند، می‌گویند دموکراسی در آنجا تضعیف شده است. مردم ارمنستان فهمیده و همسایگان خود را می‌شناسند. ایران همواره مایه امید و تکیه‌گاه آنان بوده است. مرز ایران و ارمنستان مرز زندگی است. این اظهارات نشان می‌دهد که آن‌ها از نگاه مثبت مردم ارمنستان نسبت به ایران ناراحت هستند.

سبحانی همچنین بیان کرد: بعضی از آمریکایی‌ها یا در خواب به سر می‌برند و یا پنبه در گوش خود گذاشته‌اند. طالبان، القاعده و داعش را آمریکا به وجود آورد؛ این‌ها تا چه اندازه در مفهوم دموکراسی جای دارند؟ بیش از ۴۰ هزار نفر در غزه کشته شده‌اند؛ آیا آن‌ها کور هستند و نمی‌بینند؟ کر هستند و نمی‌شنوند؟

سفیر ایران در ایروان خاطرنشان کرد: پیام من این است که در روابط ایران و ارمنستان دخالت بیجا نکنند. ما سنگ‌های کف رودخانه هستیم و آن‌ها کف روی آب؛ در این رودخانه، کف روی آب از بین می‌رود و سنگ‌ها باقی می‌مانند. ما اینجا هستیم و می‌خواهیم در اینجا زندگی کنیم.

وی ادامه داد: دموکراسی مورد نظر آمریکا، مرگبارترین صادرات آمریکا بوده است. از زمان جنگ جهانی دوم، آمریکا به دنبال سرنگونی بیش از ۵۰ دولت خارجی بوده که اکثر آن‌ها به صورت دموکراتیک انتخاب شده بودند؛ همچنین، آمریکا آشکارا در انتخابات دموکراتیک ۳۰ کشور دخالت کرده و دست به ترور بیش از ۵۰ رهبر خارجی زده است. وقتی پای منافع در میان باشد، «عمو سام» حتی با متحدین خود نیز تعارف ندارد. در قضیه اوکراین و بحران انرژی اروپا، دیدیم که چگونه انرژی را به قیمت گزاف به اروپایی‌ها فروخت.

این دیپلمات کشورمان در پایان تأکید کرد: تنها جایی که آمریکا دخالت نکرده داخل خود آمریکا بوده، چون آمریکا در آنجا سفارت ندارد!

منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا