علم و فناوری

لناکاپاویر: داروی امیدبخش جدید برای پیشگیری از HIV در زنان

شرکت Gilead Sciences اعلام کرده است که داروی «لناکاپاویر» (Lenacapavir) در کارآزمایی‌های بالینی روی زنان نتایج امیدبخشی داشته و می‌تواند به‌عنوان داروی پیشگیری از HIV با اثربخشی صددرصدی معرفی شود. این داروی تزریقی «پیشگیری پیش از مواجهه» یا PrEP، برای افراد با HIV منفی تنها دو بار در سال تجویز می‌شود.

براساس گزارش نیواطلس، نتایج آزمایشات بالینی فاز 3 توسط Gilead Sciences نشان داده که داروی تزریقی PrEP جدید آنها که تنها به دو بار تزریق در سال نیاز دارد، 100 درصد در جلوگیری از ابتلا به HIV در زنان مؤثر است. لازم به ذکر است که مقاله پژوهشی این کارآزمایی هنوز منتشر نشده است.

داروی جدید پیشگیری از ویروس HIV

لناکاپاویر به‌عنوان مهارکننده کپسید شناخته می‌شود. در ویروس HIV نوع 1، کپسید یک پوسته پروتئینی است که مواد ژنتیکی ویروسی را در خود جای داده و از آن محافظت می‌کند و برای انتقال ویروس به سلول میزبان بسیار مهم است. پس از ورود به سلول میزبان، کپسید فرو می‌ریزد و ویروس شروع به تکثیر می‌کند. لناکاپاویر از این فرآیند جلوگیری می‌کند. در مقابل، داروهایی مانند Truvada و Descovy مهارکننده‌های نوکلئوزیدی NRTI هستند و از طریق مکانیسم متفاوتی از عفونت HIV در رابطه‌های جنسی جلوگیری می‌کنند.

123456 2

محققان در این کارآزمایی، ایمنی و اثربخشی دو بار تزریق زیر پوستی لناکاپاویر را با Descovy و Truvada خوراکی که به صورت روزانه مصرف می‌شوند، در بیش از 5,300 زن و دختر نوجوان 16 تا 25 ساله مقایسه کردند. نتایج نشان داد که در گروه لناکاپاویر هیچ موردی از ابتلا به HIV مشاهده نشد، در حالی که 16 مورد در گروه Truvada و 39 مورد در گروه Descovy به این ویروس مبتلا شدند.

محققان می‌گویند تزریق لناکاپاویر دو بار در سال، در صورت تأیید رگولاتورها، می‌تواند یک گزینه جدید مهم برای پیشگیری از HIV به‌ویژه در زنان باشد. نتایج کارآزمایی بالینی دیگر این دارو قرار است اواخر سال 2024 یا اوایل سال 2025 منتشر شود. هدف این کارآزمایی دوم بررسی اثربخشی مصرف لناکاپاویر دو بار در سال در مردان است.
منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا