اصلیسلامت و پزشکی

چاقی باروری را کاهش دهد؟

به گزارش تابناک، زهرا دستجردی در گفت و گو با ایسنا بر تأثیر ورزش و نقش آن در پیشگیری از فشارخون بالا، بیماری‌های روانی و ناباروری اشاره کرد و افزود: همه ما این جمله را شنیده‌ایم که پیشگیری بهتر از درمان است. قطعاً ورزش منظم، علاوه بر اینکه ما را از بیماری‌های مختلف جسمی حفظ می‌کند، در پیشگیری و درمان بسیاری از مشکلات روحی نیز اثرگذار است.

وی با بیان اینکه ناباروری نیز یکی از مسائلی است که به مشکل برخی خانواده‌ها تبدیل شده است، تصریح کرد: یکی از واقعیت‌های موجود در ارتباط با ناباروری مشکلات مربوط به وزن است.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور اظهار کرد: چاقی می‌تواند احتمال باروری را کاهش دهد.

وی با اعلام اینکه ورزش منظم تأثیر فراوانی در پیشگیری از ناباروری دارد، گفت: علاوه بر ورزش منظم، عدم مصرف الکل و دخانیات و مدیریت استرس در زندگی در پیشگیری از بیماری‌ها بسیار مؤثر است.

دستجردی گفت: با توجه به وضعیت آب و هوایی مناسب، می‌توان با ورزش‌هایی مانند پیاده‌روی، دویدن آرام، طناب زدن، دوچرخه‌سواری و کوه‌پیمایی متناسب با شرایط خود، فعالیت فیزیکی و ورزش را افزایش و سلامتی خود و خانواده را ارتقا داد.

وی در ادامه اظهار کرد: در حال حاضر یکی از اصلی‌ترین مسائلی که باید به آن بپردازیم مسئله پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر است که کم تحرکی به عنوان یکی از عوامل مهم باعث شیوع  این بیماری‌ها می‌شود.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور با تأکید بر ارتقای دانش سلامتی مردم در زمینه‌های پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر افزود: باید به ورزش به عنوان داروی ارزان و در دسترس همگان توجه جدی شود.

وی اظهار کرد: در زندگی امروزی مسائلی مانند انجام بسیاری از فعالیت‌ها با ماشین به جای انرژی بدن، افزایش مشغله‌های زندگی و کمبود وقت و حوصله، توسعه آپارتمان نشینی و دور شدن از طبیعت، پر کردن اوقات فراغت به تماشای تلویزیون و بازی‌های رایانه‌ای باعث کاهش فعالیت بدنی افراد شده است به طوری که بر اساس آخرین مطالعه STEPS انجام شده در کشور بیش از ۵۰ درصد افراد بالای ۱۸ سال فعالیت بدنی کافی ندارند.

دستجردی افزود: همچنین بر اساس داده‌های استخراج شده از سامانه سیب و نتایج ارزیابی فعالیت فیزیکی توسط مراقبین و بهورزان حدود ۴۳ درصد افراد ارزیابی شده فعالیت بدنی نامطلوب دارند و این موضوع در درازمدت می‌تواند منجر به ضعف عضلات، داشتن استخوان‌های پوک، وزن بالا و چاقی، قند و چربی و فشارخون بالا، رسوب چربی در رگ‌های قلب و مغز و تنگی رگ‌ها، افزایش احتمال سرطان و افسردگی و اضطراب شود.

وی با بیان اینکه متأسفانه در جامعه شاهد افزایش روزافزون این بیماری‌ها هستیم، تصریح کرد: همه این مسائل در حالی رخ می‌دهد که می‌توان با یک تصمیم درست و فعالیت فیزیکی و ورزش منظم از این بیماری‌ها پیشگیری کرد.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور با اشاره به اینکه فواید ورزش بر هیچ کس پوشیده نیست، خاطرنشان کرد: افزایش تعداد ضربان قلب و تنفس و جذب اکسیژن، بهبود خون‌رسانی و اکسیژن‌رسانی به اعضای بدن ازجمله مغز و بهبود تمرکز و حافظه، ترشح هورمون شادی و کنترل بهتر استرس، اضطراب و افسردگی، بهبود سیستم ایمنی و مقاومت در برابر بیماری‌ها، کاهش احتمال ابتلا به دیابت، فشار و چربی خون بالا از جمله فواید ورزش است.

وی همچنین کاهش بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان، چاقی، پوکی استخوان، بیماری‌های روان‌پزشکی و بیماری‌های واگیردار، کنترل وزن و در نتیجه احساس بهتر و اعتماد به نفس بیشتر، افزایش انرژی، کند کردن روند تغییرات پیری، افزایش تراکم استخوان و بهبود عملکرد عضلات و پیشگیری از استئوپروز(پوکی استخوان) و سقوط و افزایش طول عمر را از دیگر جمله فواید ورزش دانست.

دستجردی بیان کرد: ورزش بر کیفیت زندگی افراد تأثیر شگرفی خواهد گذاشت، به طوری که سال‌های زندگی با سلامتی و استقلال را جایگزین سال‌های زندگی وابسته به دارو، جراحی و وابستگی به دیگران خواهد کرد.

منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا