اصلیداغسیاسی

فشار آمریکا به ایران جهت جلوگیری از دستیابی به سلاح هسته ای

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در نشست خبری روز سه‌شنبه اعلام کرد که واشنگتن همچنان به اعمال فشار بر ایران برای جلوگیری از دستیابی این کشور به سلاح هسته‌ای ادامه می‌دهد. وی گزارش وال استریت ژورنال مبنی بر مخالفت دولت بایدن با طرح اروپا برای افزایش فشار بر ایران را رد کرد و آن را نادرست دانست.

میلر در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره تلاش آمریکا برای جلوگیری از محکومیت ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که چنین گزارش‌هایی نادرست هستند و آمریکا از هیچ کشوری نخواسته است به یک قطعنامه در شورای حکام رای منفی بدهد. وی تاکید کرد که آمریکا به صورت فعال در حال افزایش فشارها بر ایران از طریق تحریم‌ها، فشارهای بین‌المللی و انزوای جهانی است.

رسانه‌های آمریکایی نیز به نقل از یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کردند که واشنگتن از افزایش میزان ذخایر اورانیوم ایران نگران است. این نگرانی پس از گزارش فصلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره افزایش ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران بیان شده و واشنگتن از تلاش‌های آژانس برای تعامل با ایران در این زمینه قدردانی می‌کند.

جمهوری اسلامی ایران پس از امضای برجام در سال ۱۳۹۴ تعهدات خود را به طور کامل اجرا کرد، اما با خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از توافق در سال ۲۰۱۸ و بازگرداندن تحریم‌ها، ایران نیز به کاهش تعهدات خود در چارچوب برجام پرداخت. دولت بایدن با وجود محکوم کردن خروج آمریکا از برجام، همچنان سیاست‌های فشار حداکثری را ادامه داده و تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع کرده است. ایران تاکید دارد که در صورت رویکرد واقع‌بینانه آمریکا، امکان دستیابی به توافق وجود دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا