اصلیاقتصادی

تاثیر رشد اقتصادی بریتانیا بر زندگی روزمره مردم

در سه ماهه دوم سال 2024، اقتصاد بریتانیا بهبودهای چشمگیری را نشان داده است. این بهبودها، هرچند ممکن است به عنوان نشانگر رونق اقتصادی به نظر برسند، اما در واقعیت، اهمیت آنها زیاد نیست. این ارقام تنها به عنوان نشانه‌ای از بازگشت به وضعیت طبیعی اقتصاد مورد توجه قرار می‌گیرند و نه به خاطر نمایش دادن وضعیت واقعی اقتصاد.
اگر این رشد پایدار باشد، می‌تواند نشانگر بازگشت اقتصاد به نرخ رشد طبیعی باشد. اکنون، بریتانیا با سرعتی بیشتر از سایر کشورهای گروه G7 رشد کرده است، اما این تنها به مقایسه با سایر کشورهاست و نه به عنوان یک شاخص قوی از رشد اقتصادی.


اگرچه نرخ رشد اقتصادی در چندین سال گذشته بسیار کند بوده است، اما حتی قبل از بحران مالی در اواخر دهه 2000، رشد طبیعی بر اساس استانداردهای کنونی بسیار قوی بوده است.


اقتصاد به طور قابل توجهی در برابر شوک‌های وارده مقاوم بوده و نرخ بهره برای 15 سال گذشته نزدیک به صفر بوده و اخیراً به بالاترین سطح خود در 16 سال گذشته رسیده است.


انتظار می رود که در سال 2024 اقتصاد با شتابی بیشتر روبرو شود و اعتماد کسب و کار و مصرف‌کنندگان را افزایش دهد. همچنین، کاهش قریب الوقوع تورم نیز بر این موضوع تأکید می‌کند که نرخ بهره‌ها در تابستان کاهش یابد، اما احتمالاً نرخ رشد نیز در آینده کاهش می‌یابد.


با این حال، برای میلیون‌ها خانوار، رشد اقتصادی خوشحالی زیادی به همراه ندارد. افزایش چشمگیر قیمت‌ها، بیشتر از تورم یا رشد اقتصادی، تأثیر زیادی بر خانوارها دارد. اگرچه تولید ناخالص داخلی سرانه اخیراً افزایش یافته است، اما هنوز کمتر از آنچه دو سال پیش بوده است.


با توجه به چالش‌های اقتصادی ناشی از بدترین بحران سلامتی در یک قرن و بدترین بحران انرژی در یک نسل، به نظر می‌رسد اقتصاد بریتانیا در حال بازگشت به حالت عادی است و اگر این تحول ادامه یابد، پیشرفت قابل توجه‌ای خواهیم داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا